FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej! Något som jag kom att tänka på är hur Google kan vara så sjukt bra när det kommer till sökresultaten samtidigt som till exempel Bing och Yahoo levererar riktigt dåliga resultat i jämförelse. Vi vet ju alla redan att Google är #1 utav en anledning, men med all den konkurrens som finns och så många som vill bli bättre än Google (vem skulle inte vilja?) så förstår jag inte hur till och med så pass stora företag kan misslyckas.
Detta är inget jag bara fick för mig att skriva utan jag prövade flera sökord via både Google, Yahoo och Bing - Och tydligt var att resultatet _alltid_ var mycket bättre och fram för allt hjälpsamt hos Google. Minns inte exakt vilket sökord men en gång testade jag att söka efter en grej och då fick jag svar som inte alls var relevanta hos Bing, medan Yahoo inte ens verkade ha indexerat någon sida med den inriktningen. Google vill slå Facebook. Samsung vill slå Apple. Microsoft och Yahoo VILL säkert bli bättre än Google men i nuläget är dom ju verkligen kilometer ifrån att kunna mäta sig med dem. När man tänker efter så är det ju nästan sensationellt att någon överhuvudtaget använder sig utav något annat än Google i dagsläget. Har ni något bra svar på detta? För mig är det ett stort mysterium. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Din huvudfråga hur Google kan var så bra har jag inget svar på.
Din slutfråga om varför så många använder annat finns det nog många svar på. En kan vara att man har yahoo-mail och därför använder deras startsida. Sedan tror jag att Bing är första alternativet i IEs sökruta och många ändrar nog inte. Tidigare var det så att t ex yahoo var bättre på vissa sakområden och i vissa länder, hur det är i dag vet jag inte. Själv hoppar jag nog mellan dem när jag söker saker som jag inte riktigt tycker att Google levererar bra svar på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Google har ett tydligt fokus på att leverera ett värde för användaren i sin sökmotor, de låter detta genomsyra allt tänkande inom hela företaget, i allt från visioner på corporate managementnivå till receptionisten och alla däremellan.
De har ett mycket tydligt uttalat fokus att leverera det bästa sökresultatet. De jobbar kontinuerligt för att släcka ut siter som försöker "lura systemet" som alla "svart-flagg"-SEO företag jobbar med. Google är medvetna om att de måste leverera kvalitet till användaren i första hand, annars äventyrar de sin position som #1. Inget annat företag bryr sig lika mycket om användaren som Google. En mycket viktig egenskap är att de endast visar de mest relevanta annonserna för användaren i sitt AdWordssystem. Google låter användarens värde komma i första rummet i allt de gör, det har gjort dem framgångsrika. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-07 klockan 02:01 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Google är kanske bäst men inte alltid bra.
I sökresultatet finns gamla utdaterade sajter, sökmotorspam, och allt möjligt trams som är ivägen för den som söker seriös information. Googles rättstavning av sökord är bra, ända till man vill söka på något som liknar ett vanligt ord, då kan inte Google hålla sig till den stavning man söker på. Men de är bättre än konkurrenterna, och det räcker i dagens värld. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns flera anledningar. Här är några:
1. Patenten Google har en stor patentportfölj. Rättstavning, instant search, relaterade sökord, instant load Chrome. Skriver du "sto" får du genast upp förslag relaterade till stockholm hos Google. I Bing behöver du skriva tex Stockholm polisen och stavar du fel får du inga resultat alls. Googles patentportfölj blir inte tillgänglig för Bing förrän 2020. Bing startade helt enkelt försent och har inga viktiga patent. 2. Sökmassan Har du 95 % av den svenska sökmarknaden, samt att en majoritet av svenska sajter använder Analytics, samt att en stor del av svenska sajter använder Adsense samt att var 5e använder Chrome ser du enkelt och snabbt vilka sidor som besökarna uppskattar. Bing med 2 % av den svenska marknaden kan bara gissa om besökarna uppskattar sökförslagen då man får 1-2 besökare om dagen på de flesta sökord i Bing. Google har 100-200 besökare på dessa sökord och kan redan efter några dagar se om sökförslaget uppskattas av besökarna medan det för Bing tar 2-3 år. 3. Storleken företaget Google har idag cirka 20 000 anställda som fockuserar på sökmotorn och att bygga ut den. Jämför det med BING som maximalt kan ha kring 5 000 för att få ekonomi att gå runt. Googles anställda har jobbat med SÖK i snart 10 år och har Know-How. Alls som vill jobba inom SÖK söker sig i förstahand till Google. MicroSofts anställda inom BING har sålunda inte samma kompetens som Googles och ej heller samma know-how. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Det är mycket lätt att välja hur färska resultat skall vara, och vill du inte att ett ord skall rättstavas eller böjas sätter du det in citationstecken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
bird200 - har inte läst allt det finstilta - men hur mycket får Google ta del av i Analytics... fria händer att använda datan till sökförbättring?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Vad dom FÅR och får göra vet jag däremot inte. Borde stå i användarvillkoren ganska högt upp tycker man. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Google förlitar sig på teknik och automatiska processer i långt mycket högre utsträckning än konkurrenterna.
Exempelvis i deras rekryteringsprocess använder de standardiserade intervjuformulär. De som utför intervjun har standardiserade formulär med tekniska frågor av varierande svårighetsgrad beroende på senioritet av tjänsten som ska tillsättas. Andra företags rekryterare frågar saker som "Vilket är ditt favoritdjur och motivera varför du gillar det djuret!" för att få en "feel" på kandidaten och skapa "connection". Google vet att i storskaliga system är personlig touch irrelevant. Ungefär som McDonalds. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Google har en mycket attraktiv personalpolitik och arbetar aktivt på att skapa bästa möjliga arbetsmiljö och väver in jobb och frihet/träning på ett mycket bra sätt. Man har även gjort arbetsmiljön den bästa möjliga och detta tillsammans med andra faktorer gör att de som vill arbeta inom detta område i första hand söker till Google. Generellt har google skapat en uppåtgående spiral på alla områden medan många konkurrenter har en nedåtgående spiral. Man skördar vad man sår och Google sår mer än någon annan. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|