FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hallå
Jag jobbar med klarna.com en sida med två primära användargrupper och syften. Dels ska sidan erbjuda en smidig och lättanvänd kundtjänst online till de konsumenter som behöver någon hjälp med sin faktura. Dels ska sidan informera, locka och göra allt för potentiella e-butiker. Är det någon som har casestudier eller annan vetskap kring bra riktlinjer. För tillfället är det löst med en shadowbox som poppar upp för förstagångsbesökare och frågar dem vart de vill ta vägen, bara att testa. Har några potentiella förslag * Helt olika url:er för de olika delarna privat/företag * Gemensam landningssida som innehåller CTA:s för båda användergrupperna * Besökaren hamnar antingen på privat/företag per default med tydlig information och förklaring om att de kanske letar den andra sektionen. Diskuterar gärna detta med er som har liknande problematik eller helt enkelt med dig som bara har lösryckta tankar och feedback. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Eftersom antalet besökare antagligen överväger mot privatpersoner så bör huvuddelen av ytan, typ 4/5 ägnas åt just dem.
Skippa överlayen. och 1/5 tydlig area märkt typ Företag där man kommer till butikslogin och där ni kan breda ut er om era tjänster. Butiksägare är vana vid att hitta sin information och därför klarar de sig med lite mindre yta, den surfande allmänheten är inte så händig vid tangentbordet och behöver info up front. Sen ska du strukturera lite efter ärende. Ska man kolla förfallodatum på sin faktura, vill man kontakta kundtjänst, vill man hitta sjysta webshopar eller vad. Nuvarande indelning är för oprecis och besökaren vet inte var han ska börja. Direktinloggningen till vänster är rätt väg att gå, men du behöver inte ha fältet uppe, det räcker med att skriva: Kolla din faktura Som det nu är är alternativen i flikarna "företag" och "butikslogin" för små. Sedan ska alltid det andra huvudalternativet synas om man råkar klicka fel, eller om man vänder sig till er i båda rollerna (både har en butik och handlar på faktura) Ett exempel är Vattenfalls sida som har fyra ingångar (tre förut, privat/företag/om vattenfall) När du valt en av dem så har du alltid tillgång till de andra direkt. Sen kan du sätta kaka på folk men det behöver du egentligen inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej tack för svaret.
Antalet besökare överväger helt klart mot konsumenter. Affärsmässigt går det dock att motivera att lägga stort fokus på företagarna. Men visst jag håller helt med i vad du skriver, företagarna tål förmodligen lite mer friktion i jakten på sin information. Vattenfall var dock ett bra tips. Hur tycker du att man ska strukturera tydligare på ärende? Jag är givetvis fast i mitt eget tänknade men jag inbillar mig att menyn 'Kundtjänst' lockar de flesta som har frågor kring just fakturan, köpet eller liknande. Sätter en kaka som det är nu i alla fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Typ: "Fått en faktura från Klarna?"
respektive: "Klarna i din webshop" täcker väl de två huvudfallen. I nästa steg: Privatpersoner: Att betala Se mina fakturor Att handla med Klarna Företag: Ta betalt med Klarna (nya kunder) Logga in (gamla kunder, ev även i något hörn av första sidan, folk lär sig hitta rätt fort) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|