FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hittills har vi administrerat vår webbserver "manuellt" genom att logga in med SSH och uppdatera. Det fungerar absolut, men nu börjar det bli lite väl många konton för att hantera det på detta sättet, och en kontrollpanel hade varit bra.
Servern används *inte* av kunder direkt utan enbart av oss. Vi har ganska bra teknisk kompetens så det kan vara lite "ruff". Detta vill vi kunna göra: Skapa användare och chroota dem Hantera domäner/alias i apache/nginx Quota för diskanvändning, ej suspend på konton, utan bara för notifiering till oss. Hantera MySQL databaser, skapa nya databaser, användare, lösenord. E-postforward. Imap/pop behövs inte. Gränssnitt för att hantera .htpasswd/lösenordsskyddande av mappar. Gränssnitt för att hantera cron-jobb. Har ni några bra tips? Direct Admin är föreslagit, men det känns lite overkill för det vi vill. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Antar att det är linux du använder. Har själv använt Ispconfig för liknande ändamål, men det klarar inte ngingx, lösenordsskydd via .htaccess och inte cronjobs heller vad jag vet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tror att du kanske kan lira webmin, jag tycker att MySQL workbench funkar bra för MySQL administration.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag är i nästan exakt samma sits och har ungefär samma behov.
Det finns ju en hel del kontrollpaneler, men alla jag hittat är antingen väldigt overkill och är tänkta att fungera som kontrollpanel för webbhotellskunder eller så finns inte stöd för nginx vilket är en dealbreaker för min del. Har tyvärr inte stöd för nginx. Jag hittade en modul på github, men den var senast uppdaterad i början av 2010 och fungerade inte alls när jag testade. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Om ni kör något Debian baserat kanske EHCP kan vara något?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Ska titta igenom de som nämnts i tråden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Webmin har stöd för nginx via en modul.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Denne kanske?
http://www.ispconfig.org/ispconfig-3/ Och sen, Nginx support for ISPC. http://www.howtoforge.com/forums/sho...99&postcount=9 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Någon borde kunna slutföra detta projekt och göra en fork av ispconfig som bygger på nginx istf apache. Tyvärr saknar jag tillräckliga nginx-kunskaper för att ro iland ett sådant projekt. Gissar att det handlar om att producera .vhost-filer med rätt syntax. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har du något namn på den eller en länk?
Jag testade att installera webmin och installerade en modul från Github som jag skrev ovan, men den fungerade inte. Alla fält var helt tomma fast jag hade pekat till rätt katalog där vhost-filerna var. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|