Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kan det vara så enkelt att nå succé för en del hemsidor?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-12, 20:31 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Standard Hur kan det vara så enkelt att nå succé för en del hemsidor?

Dejting var en nisch jag gett upp för längesedan. Jag trodde inte heller att det skulle kunna gå att hitta på något nytt. Än mindre trodde jag att någon skulle lyckas slå igenom i Sverige som redan är överbeväxt med dejtingsidor. Jag hade fel.

Ni allra flesta har säkert hört om Victoria Milan, dejtingsidan för otrogna. Just deras koncept är inget jag ställer mig bakom men det jag tycker är intressant är hur otroligt snabbt de har lyckats nå en rätt så stor succé?

Visst, det finns ingen annan hemsida med samma koncept i Sverige. Men jag har massor med idéer i huvudet med bra koncept som inte finns i Sverige, men jag tvekar ändå extremt mycket på att jag skulle lyckas om jag startade en dejtingsida med den inriktningen.

I en intervju kan man läsa att de siktar på 150.000 medlemmar under år 2011. Bara 1000 medlemmar känns i princip omöjligt för mig om man tänker efter.

Nu är min fråga. HUR har dessa personer lyckats så enormt bra på så kort tid? Visserligen har dom fått en hel del mediauppmärksamhet men räcker det verkligen med en artikel på aftonbladet för att man ska kunna nå upp i sådana höga siffror medlemmar som dom siktar på?

Jag blev medlem endast för att känna på hur aktiv sidan är och ja, mitt fejkkonto har hittils 21 meddelanden från intresserade personer. Det är väldigt bra om man tänker titta efter aktivitet.

Tror ni att dom lagt ner stora pengar på marknadsföring?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 20:39 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
I just det här fallet handlar det ju om ett ämne som är väldigt kontroversiellt och även om folk inte är intresserade av att bli medlemmar så pratas det mycket om sajten. Därutöver har givetvis Aftonbladet-artikeln samt TV-kampanjerna skapat en hel del ytterligare uppmärksamhet. TV-reklam är inte billigt, sedan vet jag inte riktigt var de har gjort reklam i övrigt men en betydande slant har de nog ändå lagt ner på marknadsföring.

Det är aldrig "enkelt" att nå succé. Det krävs insikt, en bra idé och affärsplan, handlingskraft samt inte sällan en portion tur (tajming, råka vara först trots att flera arbetar på samma koncept etc.) för att lyckas snabbt.

Det finns inget givet recept för framgång, ibland måste man pröva sig fram länge innan man hittar rätt. Se bara på Googles ständiga experimenterande. Ibland lyckas de men ofta lägger de också ner projekt som inte visar sig fungera. Det är svårt att veta vad folk vill ha när man prövar något nytt.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-07-12 klockan 20:41
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 20:39 #3
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Reg.datum: Jun 2004
Får en känsla av att de haft mycket stålar till markandsföring, sen var ju hela konceptet i sverige helt nytt med "otrohets temat" så antalet diskussioner kring det och automatiska länkningar från diskussionforum osv lär ha bidragit till deras framgång. Jag tror personligen det är ganska "tjockt" inom dejting i sverige redan och svårt att lyckas nå framgångar med en vanlig datingsida, men har du en ny ide på något som redan inte finns bör du absolut satsa! tror att dating på nätet och träffa nya vänner på nätet , samt sexkontakter är en ständigt växande trend.

På ett sätt var det nästan lite skandalvarning när denna sida öppnade och skandaler får automatiskt mycket uppmärksamhet i media helt gratis.
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 21:15 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Bakom varje framgångsrikt projekt finns det antingen mycket slit eller stora investeringar. Ofta båda delarna. Därtill skapas ingenting av en person ensam. Det krävs att man har ett nätverk och kontakter.

Mediauppmäksamhet är ofta överskattat. Det får bara saker att se stort ut, men det gör det inte stort. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag (eller rättare sagt mitt företag) har varit i Aftonbladet eller någon av de större dags- och veckotidningarna. Det är så klart värdefullt, men på det stora hela så utgör det bara en droppe i havet. Man kan mäta framgång i andra värden än pengar, men jag utgår ifrån att du definierar framgång som just ekonomisk framgång i det här fallet. Då ska man vara medveten om att medial uppmärksamhet och många besökare/medlemmar inte är detsamma som framgång. Jag kan återigen hänvisa till mig själv som exempel. Mina mest besökta sidor är mina minst lönsamma. Mitt minst lönsamma projekt har varit det som gick lättast att sälja till kunder. 150.000 medlemmar kan lika gärna innebära en mördande administration, som klirr i kassan.

Erfarenhet, kontakter, pengar, utbildning, timing, talang och intresse.
Har du fem av de sju tillgångarna så har du goda chanser att lyckats. Det tar tid att lyckas och det är sällan lätt, men det kräver alltid uppoffringar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 23:07 #5
AndersNs avatar
AndersN AndersN är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
AndersN AndersN är inte uppkopplad
Medlem
AndersNs avatar

Reg.datum: Dec 2003
Vet att dom har marknadsfört sig via radio med (kommer ej ihåg och det var Mix eller Rix jag hörde det på) och radioreklam kostar ju det med.

Så just i detta fall tror jag det beror på en stor budget för marknadsföring samt uppmärksamheten i Aftonbladet och andra medier.
AndersN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-13, 10:34 #6
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Tror ni att dom har fått hjälp av en investerare?
Edit: Såg nu detta:

"Sigurd Vedal som är VD för Victoria Milan har själv satsat över 5 miljoner kronor och nu förs diskussioner med en första extern investerare. Sigurd Vedal kvarstår dock som dominerande ägare även efter den planerade nyemissionen." källa: realtid.se

Senast redigerad av Dakota den 2011-07-13 klockan 10:36
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-13, 15:35 #7
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Andras framgångar ser basala ut bara därför att du vet så lite om dem. Man föds inte som 39 åring med 5 miljoner på bankboken.

Saker är lätta då man har erfarenhet och pengar. Det är vägen man måste gå för att få erfarenhet och pengar som är svår.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-13, 19:53 #8
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Gustav levererar visdom!

Lyssna och lär! *applåd*
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017