Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta företag i UK samt AB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-11, 00:51 #1
filipb filipb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
filipb filipb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Starta företag i UK samt AB

Jag har nu öppnat ett brittiskt LTD bolag, just för att slippa aktiekapitalet och för att jag bor i London.

Jag tänker även bedriva verksamhet i Sverige, så då behöver jag öppna en filial. Hoppas lite medlemmar här har koll på detta, skriv inte om du inte vet.

Jag måste ha en revisor i en filial? Hur gör jag med redovisning, ska jag göra årsredovisning i både Sverige och UK? Vart redovisar jag allt? Behöver jag ens öppna filial i Sverige?

Någon med erfarenhet?
filipb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-11, 03:18 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Fråga: Vad krävs för att ha filial till brittiskt LTD-bolag i Sverige?
Ref: http://www.bolagsverket.se/foretag/filial/

Citat:
Korta fakta om filial
•Filialen är inte en separat juridisk person utan en del av det utländska företaget.
•Ett utländskt företag får bara ha en filial i Sverige.
•Det utländska företaget ska utse en verkställande direktör att sköta verksamheten i Sverige.
•Det är den verkställande direktören som företräder filialen och som ska anmäla den för registrering till Bolagsverket.
•Filialen lyder under svensk lag och svenska myndigheters beslut när det gäller rättsförhållanden som uppkommer i samband med verksamheten i Sverige.
•Filialen har inget aktiekapital, utan dess tillgångar och skulder är en del av det utländska företagets totala förmögenhetsmassa.
•En filial ska ha en egen bokföring. Bokföringen ska vara skild från det utländska företaget. Läs mer på sidan Årsredovisning för filialer.
• Filialens räkenskaper och den verkställande direktörens förvaltning ska, när det krävs, granskas av en auktoriserad eller godkänd revisor.
•När Bolagsverket har registrerat filialen får den ett svenskt organisationsnummer.

Fråga: Krävs det revisor för filialen?
Ref: http://www.bolagsverket.se/foretag/f...sor/index.html

Citat:
Vd och revisor

Innehåll

Filialen ska ha en verkställande direktör som sköter verksamheten. Det är den verkställande direktören som företräder filialen och som ska anmäla den för registrering till Bolagsverket. När revisor krävs ska filialens ekonomi och den verkställande direktörens förvaltning granskas av en auktoriserad eller godkänd revisor.

Verkställande direktör

Verkställande direktören (vd) för filialen ska ha en särskild fullmakt. En eller flera vice verkställande direktörer för filialen kan utses. I så fall ska också han eller hon ha en särskild fullmakt. På sidan Blanketter och mallar för filial finns en mall du kan använda till fullmakt.

Den verkställande direktören och de vice verkställande direktörerna ska vara bosatta inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Kontakta Bolagsverket om du har frågor om undantag från bosättningskravet.

Verkställande direktören är firmatecknare för filialen. Även en vice verkställande direktör kan ha firmateckningsrätt.

Särskild delgivningsmottagare

Om filialens verkställande direktör inte är bosatt inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), ska det utländska företaget ge uppdrag till en person som bor i Sverige att ta emot delgivning för filialens räkning.

Den särskilda delgivningsmottagaren
•ska vara 18 år eller äldre
•får inte ha förvaltare
•ska anmälas till Bolagsverket för registrering.

Revisor

Filialer som når upp till minst två av dessa värden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren måste ha revisor:
•fler än 3 anställda (i medeltal)
• mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
• mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning.

Filialer som driver finansiell verksamhet enligt 12 § andra stycket filiallagen måste alltid ha revisor. För dessa kan det också krävas att revisorn är auktoriserad eller godkänd med särskild revisorsexamen.

Filialens revisor måste vara godkänd eller auktoriserad. En revisorssuppleant kan utses, men det är inget krav. Om ett registrerat revisionsbolag utsetts till revisor ska den som är huvudansvarig anmälas. Det är den svenska Revisorsnämndens beslut om auktoriserad eller godkänd revisor eller registrerat revisionsbolag som gäller.

Till skillnad mot övriga företagsformer finns inga gränser avseende storleken som talar om när det krävs en auktoriserad eller en godkänd revisor med särskild revisorsexamen.

Fråga: Hur gör jag med redovisning?
Bokföring ska ske helt separat för den svenska filialen!

Fråga: ...ska jag göra årsredovisning i både Sverige och UK?
Ja! Den svenska redovisningen omfattar inte det engelska moderbolaget men hela den svenska filialen.

Fråga: Vart redovisar jag allt?
Den svesnak filialen skaredovisas till Svenska bolagsverket och skatteverket och till de brittiska myndigheterna. Det brittiska moderbolaget behöver bara redovisas till de brittiska myndigheterna.

Fråga: Behöver jag ens öppna filial i Sverige?
Det beror på vad du ska göra, på vilket sätt och hur länge. Kortare konsultuppdrag eller affärer behöver definitivt inte filial för.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-07-11 klockan 03:36
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-11, 09:51 #3
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Om du behöver en filial beror ju på vad du ska göra som sagt. Ska du ha fast verksamhet i Sverige med ett fast driftställe så är det nog en bra idé att ha en filial.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-11, 10:08 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Tänk bara på att det är svårare för filialer till UK LTD-bolag att få krediter och liknande.
Men om det inte är något problem så kommer det säkert gå bra. Vissa kunder kan dra
öronen åt sig men du får helt enkelt förklara hur det ligger till.

(Finns trots allt hur många bolag som helst som har filialer i Sverige även om de största
ofta startar separata AB för varje land). Det sistnämnda är helt klart att rekommendera.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-11, 10:45 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Vad vill du uppnå med filial? Svenskt bankkonto kan öppnas av utländska företag exempelvis.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-19, 00:04 #6
JimmyE JimmyE är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2011
JimmyE JimmyE är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2011
Jag går även in här och varnar för Filip Bjernebo.
(Skapade detta konto just för att jag fallit offer för honom)
Han håller inte deadlines och tar betalt för saker som han inte gör.
I mitt fall handlade det om en omfattande hemsida.

För vidare detaljer får ni gärna kontakta mig!
JimmyE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017