FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har nu öppnat ett brittiskt LTD bolag, just för att slippa aktiekapitalet och för att jag bor i London.
Jag tänker även bedriva verksamhet i Sverige, så då behöver jag öppna en filial. Hoppas lite medlemmar här har koll på detta, skriv inte om du inte vet. Jag måste ha en revisor i en filial? Hur gör jag med redovisning, ska jag göra årsredovisning i både Sverige och UK? Vart redovisar jag allt? Behöver jag ens öppna filial i Sverige? Någon med erfarenhet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fråga: Vad krävs för att ha filial till brittiskt LTD-bolag i Sverige?
Ref: http://www.bolagsverket.se/foretag/filial/ Citat:
Fråga: Krävs det revisor för filialen? Ref: http://www.bolagsverket.se/foretag/f...sor/index.html Citat:
Fråga: Hur gör jag med redovisning? Bokföring ska ske helt separat för den svenska filialen! Fråga: ...ska jag göra årsredovisning i både Sverige och UK? Ja! Den svenska redovisningen omfattar inte det engelska moderbolaget men hela den svenska filialen. Fråga: Vart redovisar jag allt? Den svesnak filialen skaredovisas till Svenska bolagsverket och skatteverket och till de brittiska myndigheterna. Det brittiska moderbolaget behöver bara redovisas till de brittiska myndigheterna. Fråga: Behöver jag ens öppna filial i Sverige? Det beror på vad du ska göra, på vilket sätt och hur länge. Kortare konsultuppdrag eller affärer behöver definitivt inte filial för. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-07-11 klockan 03:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du behöver en filial beror ju på vad du ska göra som sagt. Ska du ha fast verksamhet i Sverige med ett fast driftställe så är det nog en bra idé att ha en filial.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tänk bara på att det är svårare för filialer till UK LTD-bolag att få krediter och liknande.
Men om det inte är något problem så kommer det säkert gå bra. Vissa kunder kan dra öronen åt sig men du får helt enkelt förklara hur det ligger till. (Finns trots allt hur många bolag som helst som har filialer i Sverige även om de största ofta startar separata AB för varje land). Det sistnämnda är helt klart att rekommendera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad vill du uppnå med filial? Svenskt bankkonto kan öppnas av utländska företag exempelvis.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag går även in här och varnar för Filip Bjernebo.
(Skapade detta konto just för att jag fallit offer för honom) Han håller inte deadlines och tar betalt för saker som han inte gör. I mitt fall handlade det om en omfattande hemsida. För vidare detaljer får ni gärna kontakta mig! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|