Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Registrera .nu

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-26, 22:32 #1
grizz grizz är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2009
grizz grizz är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2009
Standard Registrera .nu

Halloj!
Undar vart det är bäst att registrera .nu domäner om man senare skulle vilja sälja sin .nu domän.
grizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-26, 23:38 #2
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Där man kan göra ägarbyte för max/ca. 1600 kr + moms.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-27, 08:54 #3
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

många säger emot mig nu men namecheap.com då går det och pusha över domäner gratis. många påstår de inte blir ett riktigt ägarbyte då, men har handlat med domäner på detta sätt i åratal och aldrig uppstått några problem. dock kostar .nu ca 50$att regga för 2 år som man minst måste välja
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-27, 10:11 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
många säger emot mig nu men namecheap.com då går det och pusha över domäner gratis. många påstår de inte blir ett riktigt ägarbyte då, men har handlat med domäner på detta sätt i åratal och aldrig uppstått några problem. dock kostar .nu ca 50$att regga för 2 år som man minst måste välja
Ett riktigt ägarbyte blir det inte och det finns såldes viss risk att förlora kontrollen. Det går att ändra i princip allt utom namn på ägaren utan att det blir ett ägarbyte hos Nunames.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-27, 14:57 #5
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det går att ändra i princip allt utom namn på ägaren utan att det blir ett ägarbyte hos Nunames.
Precis, vi har tidigare tagit over namn pa detta satt och andrat allt utom just agare. Vi har sen salt dessa namn flera ar senare och da gjort ett agarbyte. Det har fungerat bra men skulle inte rekommendera det efter man ju da forsoker gora agarbyte pa nagot man inte star som agare pa.. Det skulle ju kunna bli problem.

Dock, fragan ar ju om tex Namecheap satter kunden som agare for .nu namn ?. Om inte sa fungerar det ju bra att pusha. Det blir ju i alla fall ingen skillnad mot ovriga namn man kopt direkt via namecheap.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-28, 00:43 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
"Många påstår" = ren fakta, ingenting annat. Det ÄR de facto inget riktigt ägarbyte, hur gärna du än vill att det ska vara det. Sen kan det givetvis fungera felfritt precis som kontraktslösa affärer kan göra det men det är fördenskull ingen bra idé.
Oläst 2011-06-28, 09:54 #7
knulliss avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Joo ,visst är det så att ett riktigt "officielt ägarbyte" måste ske via Nunames . men då grizz frågade efter vart man köper för att kunna sälja vidare tycker jag namecheap är ett ritkigt bra förslag. säljer du dessutom domänerna internationellt är det inte en kotte som vill ha det på annat sätt än via push. på tex digitalpoint eller dnforum.
Oläst 2011-06-29, 13:09 #8
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
"Många påstår" = ren fakta, ingenting annat. Det ÄR de facto inget riktigt ägarbyte, hur gärna du än vill att det ska vara det. Sen kan det givetvis fungera felfritt precis som kontraktslösa affärer kan göra det men det är fördenskull ingen bra idé.
Om någon pushad ägare råkar i klammeri med rättvisan kommer rättvisan att anse att den som står som registrerad innehavare hos Nunames att få nöjet att diskutera med rättvisan! Kanske inte vad man vill lägga sin tid och sina pengar på.

Och Nunames anser med största sannolikhet att det är den som de har registrerad i sitt register som är innehavare och kommer hävda det om det blir någon tvist.

Att göra ett ägarbyte under ca 1600kr (varierar i SEK med dollarkursen) går inte då det är den avgift som Nunames tar ut. Och då får registraren inget för sitt arbete.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-30, 00:53 #9
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Det går visst att fixa ägarbyte billigare än 1600 kr
http://www.nunames.nu/pricing.cfm
'... En debitering på € 150 eller SEK 1 500 tas ut för en domännamnsflytt från en registrant till en annan,...'

Eftersom registrarerna har rabatt även på ägarbyten, så är det ju upp till registraren hur mycket man ska tjäna.

Dessutom betalar registraren beloppen 150 USD, inte EUR
Nuvarande dollarkurs så innebär registrarens kostnad för ett ägarbyte ca 740 kr.
Tillkommer ett års avgift.

Eftersom t ex Loopia, WK m fl endast tar ut sin egen kostnad vid registrering, så kan man ju undra varför de ska tjäna så mycket mer på ett ägarbyte !!

Det man bör observera vid ett ägarbyte är att all tid som är betald innan ägarbytet går förlorad. Om man har en domän som ex är betald t o m 2018 och överlåter den, så kostar det ägarbytet + ett års avgift. Domänen är efter det betald t o m ett år fr o m ägarbytesdagen.
Det stämmer inte fullt, dels skiftar ÅF-avtalen och Nunames ändrade till Euro i avtalstexterna för några år sedan (har det sagts mig) sedan är det "väl" allmänt känt att om du har en domän registrerad direkt genom Nunames - så blir du debiterad beroende på location. Som tidigare 1- och 2- teckensdomän innehavare så gick jag naturligtvis genom amerikanske proxies när det var dags för förnyelser, eftersom det är roligare att betala 500 dollar istället för 500 euro..

Men sen förvånar du mig faktiskt och undrar hur du själv löser detta..

Om en registrant gör ett ägarbyte av en .nu-domän, så sker detta genom holding registrar som samlar in 2 ifyllda blanketter, (1 försäkran och 1 ägarbyte). Registraren skickar detta vidare till Nunames som roddar det praktiska och debiterar registraren summan enligt avtalet. Registraren debiterar sedan kostnaden till den av parterna som enligt avtal ska stå för ägarbyteskostnaden. MEN, det tillkommer svensk moms på beloppet till slutkunden!

Det är ytteligare lite förvånande att du ifrågasätter
Citat:
Eftersom t ex Loopia, WK m fl endast tar ut sin egen kostnad vid registrering, så kan man ju undra varför de ska tjäna så mycket mer på ett ägarbyte !!
Registrarerna du nämner tillämpar automatiska system för registreringar och förnyelser av domäner, vilket gör att det inte tillkommer någon (vanligtvis) administrativ kostnad för registraren.

Men eftersom du har lång erfarenhet av Nunames, och är mycket väl medveten om att såväl Loopia som WK har ett helt annat avtal med Nunames än det du själv har, så bör du även känna till att ägarbyten genom Nunames kräver en "viss mån" av manuell hantering, så är det väl rimligt att man tar höjd för det som registrar. Jag tror inte att det ligger i någon svensk registrars intresse att debitera mer än de verkligen behöver för .nu-ägarbyten.

Jag är själv ingen vän av den ägarbyteskostnaden, men det blir fel när man trashar re som överhuvudtaget gör ägarbyten möjligt. Berätta vad ni tycker direkt till Nunames istället, för jag tror inte någon skulle vara gladare än Loopia, WK mfl om den kostnaden försvann...snart. Jo..kanske de större .nu-innehavarna som får nya möjligheter.

Beträffande pushning hos NameCheap, så är det ett otyg och mycket riktigt så kan registrerade registranter råka riktigt illa ut, dessutom är det bedrägeri enligt brottsbalken att sälja annans registrerade egendom/immateriell rätt (om du fått en domän pushad till dig och du säljer den vidare). Men det är inte bara NameCheap, utan NameCheap är ENOMs största subregistrar och allt är "ENOMs fel", då de behandlar Nunames som att de skulle vara ett "thin registry", när de i själva verket, precis som .SE är ett "thick registry" mao registret håller registrant- och ns-data INTE registraren.

Detta har skett tidigare bla vid .es-landrush, så ändrade jag uppgifter (adressuppgifter) för ett gäng .es-domäner som accepterades av registraren och vid whoisslagningar hos registraren så stod den nya adressen, men inte när man slog mot registret.
Just detta skedde dessutom hos flera europeiska registrarer..

.. och hur många subregistrarer har inte ENOM ?
Nej jag hoppas att Nunames får ordning på det, så att vi ens slipper fundera i skillnaderna.
Missförstå mig nu inte "Knullis" - jag tycker att det skulle vara idealiskt om det fungerade (även rättsligt) med att göra enkla ägarbyten genom en registrar för .nu-domäner, men då det riskerar att slå hårt tillbaka på den första registranten, så är det helt omöjligt att tycka att det är något bra.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-30, 07:23 #10
knulliss avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Nejd[ internet sweden jag missf;rst[r ingenting. arligt talat har jag inte riktigt haft koll po vad som galler och pushat .nu domaner fram och tillbaka hejvilt via namecheap i aratal. Ska absolut tanka mer pa detta i fortsattningen. tack for ett utforligt inlagg. tummen upp!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017