FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej alla, undrar hur det fungerar då man ska finansiera ett lager av varor.
Om jag ska beställa in 200 tröjor från Kina, är det svårt att ta lån till detta då? Vad kollar banken på när man tar lån till en nystartad verksamhet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad är kostnaden för att beställa hem 200 tröjor från Kina? Det är förmodligen bättre att låna av vänner eller familj. Ännu bättre är om du jobbar ihop pengarna..
Ska du låna, oavsett från vem, så behöver du en affärsplan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Till ett värde av säg 200 000 .- Anledningen till frågan är att jag tidigare inte tagit några lån, så frågan rättformulerad skulle kanske vara: Vad kräver banken av mig för att få ut detta lån? Borgenärer? Viss insats själv? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
De kräver personlig borgen. Har du ingen tillräckligt bra inkomst eller tillgångar
så kräver de att någon annan borgar för ditt lån. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du behöver ta ett lån och banken kräver borgen kan det vara värt att vända sig till Almi.
Som 20-åring utan några egentliga fasta inkomster hade jag inget problem att borga en checkkredit på 50 tkr hos SEB, men då hade jag en befintlig verksamhet och en utförlig 12-månadersbudget att visa upp. Med en genomtänkt affärsplan (innehållet är viktigare än antalet sidor) och en budget så kan det räcka långt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nej, det är inte svårt att få lån om du har en fast inkomst och tillsvidareanställning.
Jag tycker du ska gå den här vägen i frågan om ett lån -> familjen -> banken -> -> maffia -> mc-gäng -> almi. Se almi som din absolut sista utväg i livet, lova mig det! Men samtidigt, 200 t-shirts från Kina kan inte kosta mer än 15-20 kronor exkl. tull & frakt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar!
Doctor Data: 15-20 kronor exkl. tull & frakt, detta måste vara styckpris? ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|