Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varför är oftast "affiliate-sidor" så fula?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-22, 12:37 #1
Solariss avatar
Solaris Solaris är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Medlem
Solariss avatar

Standard Varför är oftast "affiliate-sidor" så fula?

Jag har aldrig hållt på med affiliating, reklam eller annonsering. Mitt i princip enda område är webdesign / utveckling. Har väl även pluggat lite inom SEO och lärt mig en del vettiga saker från diverse bloggar (bland annat sweelys blogg nabillionare.se), folk, videos och egna hemsidor.

Men som sagt, en sak jag aldrig hållt på med är sådana där "reklamsidor". Ni vet vad jag menar, det kan vara typ domäner såsom "gå-ner-i-vikt.nu", "allt-om-iphone.nu", "acneproblem.se" eller liknande. Med andra ord, hemsidor vars domäner är extremt tydliga på vilket område det har att göra med.

Men en sak har tamefan alla dessa gemensamt, de är otroligt fula. Ok, jag förstår att man kanske inte vill lägga ner massa tid / pengar på att skaffa sig en überdesign @ simplebits eller dylikt. Men det jag alltid möts utav (i princip utan undantag) är en kritvit, extremt tråkig wordpress-mall fylld med text, länkar och lite bilder.

Varför? Av vilken anledning? Jag klankar inte ner på er (ifall någon nu känner sig träffad ), men jag som webdesigner mår dåligt, när jag ser så bra domännamn och content, sen så livlösa och tråkiga designer.

Det känns som att ifall man hade lagt ner liiite mer energi på designen och utformandet, att den sidan isåfall skulle bli bättre ihågkommen utav besökaren.

Så, hur kommer det sig? Är det ur en SEO-punkt sådana hemsidor måste vara tråkiga, sakna logotyp, snustorr grå navigation och ingen personlighet? Tänkte mig ifall google lättare filtrerar ut den "vettiga informationen" eller liknande.

Nej men ärligt, inget ont menat mot er som sysslar med sådant. Det känns bara så dystert för mig som webdesigner att se sådant.

Senast redigerad av Solaris den 2011-04-22 klockan 12:39
Solaris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-22, 12:44 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Besökare tenderar att klicka mer på annonser på fula sidor. Det är nog en av förklaringarna.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-22, 14:03 #3
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Man vill ju ha en sida som folk klickar sig ifrån. Det är ju så man tjänar pengar.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-22, 18:18 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Häftig webbdesign tillför inget värde till webbsidorna och som tidigare skribenter skriver så genererar sidorna mer pengar utan fancy design.

Användaren ska fokusera på innehllet (i detta fall annonser) och inte förtrollas av den omkringliggande designen.

Webbdesign för att få fancy sidor kostar bara massor av pengar (till webbdesignern) men ger inte ökade intäkter i motsvarande mån.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-22, 21:00 #5
Solariss avatar
Medlem

Medlem
Solariss avatar

Aha ok, smart. Tänkte inte riktigt på att man ville lägga så mycket fokus på annonser och dylikt.
Oläst 2011-04-22, 21:14 #6
2cool4schools avatar
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2006
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
2cool4schools avatar

Reg.datum: Apr 2006
Har ställt mig samma fråga; beroer det på ointresse för design eller finns det någon bakomliggande tanke? Men precis som Kapten skrev så tenderar "fula" sajter att få mer klicks.

Experimenterar dock med en ny sajt, se signatur, där det är fokus på design. Ska bli intressant att få ut lite resultat.
2cool4school är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-22, 21:51 #7

Citat:
Ursprungligen postat av Solaris Visa inlägg
Aha ok, smart. Tänkte inte riktigt på att man ville lägga så mycket fokus på annonser och dylikt.
Det är samma dilemma när det gäller "vanliga" webbsidor, har man fancy design så användaren tittar mer på det grafiska så tar det bort uppmärksamheten från det "budskap" som siteägaren vill förmedla, som kanske finns i tråkigt utformad text.

När man gör webbdesign måste man hela tiden tänka på vilket budskap som ska nå fram till besökaren, och skapa ett mervärde för besökaren. Fancy webbdesign motverkar det syftet i och med att det avleder användarens uppmärksamhet från budskapet.
Oläst 2011-04-22, 22:00 #8
Solariss avatar
Medlem

Medlem
Solariss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är samma dilemma när det gäller "vanliga" webbsidor, har man fancy design så användaren tittar mer på det grafiska så tar det bort uppmärksamheten från det "budskap" som siteägaren vill förmedla, som kanske finns i tråkigt utformad text.

När man gör webbdesign måste man hela tiden tänka på vilket budskap som ska nå fram till besökaren, och skapa ett mervärde för besökaren. Fancy webbdesign motverkar det syftet i och med att det avleder användarens uppmärksamhet från budskapet.
Självklart så väger man hela tiden budskap m.m när man sysslar med webdesign. En blomsteraffärs hemsida kanske inte har en nattsvart bakgrund med tunga patterns och flashiga menyer.

Det jag egentligen menade var väl att istället för kritvita sidor, avsaknad av logotyper m.m så kan man prestera snäppet mer. D.v.s kanske ha ett litet bakgrundsmönster, en liten logotyp, kanske någon diskret gradient m.m.

Med andra ord, göra sidan liite mer personlig, och på så sätt få den att sticka ut lite från alla andra affiliate-sidor, men fortfarande tillräckligt "informativ" så att besökaren inte missleds.
Oläst 2011-04-22, 22:08 #9

Citat:
Ursprungligen postat av Solaris Visa inlägg
Självklart så väger man hela tiden budskap m.m när man sysslar med webdesign. En blomsteraffärs hemsida kanske inte har en nattsvart bakgrund med tunga patterns och flashiga menyer.

Det jag egentligen menade var väl att istället för kritvita sidor, avsaknad av logotyper m.m så kan man prestera snäppet mer. D.v.s kanske ha ett litet bakgrundsmönster, en liten logotyp, kanske någon diskret gradient m.m.

Med andra ord, göra sidan liite mer personlig, och på så sätt få den att sticka ut lite från alla andra affiliate-sidor, men fortfarande tillräckligt "informativ" så att besökaren inte missleds.
Jag håller med om att man ska ha en logga och en del standarddiserade kontaktuppgifter men vid bakgrund är ganska bra för de flesta siter då en bakgrund ofta försvårar läsningen särskilt för oss som behöver glasögon eller äldre som har nedsatt synförmåga av andr aorsaker.

Bra med stora tydliga typsnintt med bra kontrast mot bakgrunden, exempelvis svarta tecken på vit bakgrund.

Många webbdesigner använder ljusgrå text på något mörkare bakgrund vilket är hopplöst att se. Men de hyllas ofta av andra webbdesigner för "kreativ" design, men den är helt oanvändbar i praktiken.
Oläst 2011-04-23, 02:20 #10
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Det enkla svaret är att många har högre CTR på fula sidor. Detta är den mest profitabla lösningen när man endast har Adsense och liknande som inte kan impleteras i texten.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017