Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Anställd vs konsult

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-25, 20:29 #1
Ph0ny Ph0ny är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2010
Ph0ny Ph0ny är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2010
Standard Anställd vs konsult

Hej!

Jag har en undrar om vad som kan vara bäst för mig i det här läget.

Situationen:

Jag har ett eget företag (AB) med intäkter om cirka 20K i månaden. I övrigt inga andra inkomster just nu. I stort sett noll utgifter i företaget bortsett från administrativa sådana och något webbhotell.

Jag har blivit erbjuden jobb och skall således inkomma med ett löneanspråk. Detta anspråk bör vara runt 25K, 26K i månaden. Det är en normal anställning med provanställning som sedan övergår till fast anställning.

Jag personligen är sådan att fast anställning och fringisar inte är speciellt intressant för mig. Jag rår hellre över mina egna pengar och tid.

Eventuellt så kanske jag kan gå som konsult och fakturera. Det är här min frågeställning kommer in.

Är det vettigare (och lukrativare) för mig att ta konsultrollen i stället och är det fördelaktigare (ekonomiskt) för företaget?

Ponera jag väljer att fakturera istället - vad bör jag kunna fakturera i och med att företaget slipper många utgiftsposter och framförallt min fasta anställning?

I den eminenta IRC-kanalen så nämndes summor som mellan 50 och 60K som utgångspunkt. 50K motsvarar ungefär 350kr/h vid 140h fakturerad tid.

Är dessa summor rimliga och, framförallt, är de ekonomiskt fördelaktiga för företaget som vill anställa mig? Tjänar de pengar och tar en mindre risk med att ha mig som konsult i det här fallet, kontra en anställning?

Är konsultvägen ÖHT en vettig väg att gå i det här fallet för mig och min situation?

Vad tror ni?
Ph0ny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017