FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tjenare.
Ska söka till gymnasiet ikv, men har fram till sommaren ändå att ändra mina val. Har tänkt på en skola som ägs av en privat aktör, en s.k friskola. De enda skillnaderna jag vet är: 1. Mera fritt arbete på friskolan 2. Ägs utav en privat aktör. Har ni några andra tips man bör tänka på? T.ex varför man ska gå på en kommunal och inte friskola osv? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
du bör kolla upp friskolan mer än bara gissningarna
![]() finns både bra och dåliga friskolor såväl som bra och dåliga kommunala. Så kreditkoll på bolaget som driver skolan, googla på skolans utbildningar/skolan, gå dit.. begär ett besök på skolan osv. lycka till (kolla jag lyckades hålla mina politiska åsikter utanför.. wohoo :P) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Försök träffa tidigare eller nuvarande elever (brukar gå bra på ett öppet hus, men det har kanske redan varit). Bra frågor att ställa till elever kan vara:
* Vet lärarna vad de pratar om? * Är det mycket läxor? (personligen föredrar jag att lära mig saker på skoltid) * Hur är studiemiljön? Är lokalerna trivsamma? * Lär de sig något; känns tiden väl spenderad? * Är de nöjda med utbildningen? * Vad tycker de är bäst/sämst med skolan? * Om det är en teknisk utbildning: hur bra är redskapen som används (datorerna?)? Jag tror inte att det generellt går att jämföra friskolor med kommunala skolor. Det är som att fråga om nötkött eller vilt är bäst, när skillnaden egentligen ligger i hur det är tillagat. Jag gick i Åva, en av Sveriges bästa gymnasieskolor (åtminstone om man får tro Aftonbladets lönestatistik), och är otroligt nöjd med min utbildning. Den har gett mig en bra grund att stå på för mina fortsatta studier, lärarna var kompetenta och uppmuntrande. Åva gymnasium är en kommunal skola. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag går/gick på en friskola här i Göteborg och jag tycker det suger.
Skolans budget är väldigt liten och eftersom vi endast går halvdagar så får vi göra alla upgifter på vår fritid. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Egentligen är det ingen skillnad på en kommunal skola i jämförelse mot en friskola. Bägge skolorna har samma kursmål och samma förutsättningar för hur de ska nås. Den enda stora skillnaden är väl att friskolor drivs som ett bolag. (Behöver ej vara privat ägande, det finns även kommunala friskolor.) Det du bör kolla innan du väljer är väl kvalitén på de skolor du funderar på. Förutom att höra vad nuvarande elever säger kan du även gå in på skolverket och skolinspektionen och se vad som finns om skolorna där. http://siris.skolverket.se/ http://www.skolverket.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är större risk/chans att friskolor inte har all "infrastruktur" som man kanske är van vid från kommunala skolor, tex matsal, gympahall, bibliotek. Läste om en friskola som "läste in" all gymnastik genom att åka iväg på en friluftsvecka, sen var det klart. Friskolor är ibland ganska små, så det blir mer personligt och bättre kontakt mellan elever och lärare (när man väl ser dem). I genomsnitt är lärartätheten mindre på friskolor och även andelen behöriga lärare är lägre överlag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack Grabbar.
Ska kolla in länkarna Kretius skicka. Dennis: Haha ;-) Jag är dock väldigt politisk engagerad om man tänker på politiken i hemlandet men det är en annan femma. Det är därför jag vill gå samhäll, det ger en grund för just detta som jag kanske vill jobba med i framtiden, dvs om jag läser högskolan etc. Sweely: Hm, vet dock inte hur du ser på skolan med tanké på att du har mkt frånvaro och att du inte gillar skolan av vad jag läst på din blogg (Inget illa menat ![]() Brukar gå rätt snabbt att göra sina saker i skolan och är man effektiv, vilket jag inte är egentligen hehe, så kan man få en hel del fritid över. Men jag får faktiskt ta och söka några skolor nu, sen gå på öppet hus i maj då jag missade det tidigare p.ga att jag var lat och hade andra saker för mig. EmilW: Väldigt bra frågor. Jag har en kompis som går där ska försöka få tag på han, dom får ju dock egna datorer och utifrån vad som står på skolans hemsida så får alla egna bärbara datorer under de här 3 åren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Kommunal skola = Ingen idrottshal, kanske ngt litet hörn biblotek i något övergivet klassrum, lunch kort på närliggande resturanger.. Så är det iaf på skolan jag kollat på (Dock inget biblotek i något övergivet klassrum utan det var mer som ett skämt, dock har dom ett litet biblotek iaf) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det stämmer att friskolor inte alltid har all "infrastruktur" som andi påpekar. Men ibland kan det vara en fördel. När jag gick i gymnasiet hade vi 3 idrottshallar till vårt förfogande. Vi spelade fotboll, spelade fotboll, spelade bandy, spelade fotboll, spelade badminton i en för liten sal och spelade fotboll.
På friskolan några kvarter bort hyrde man in sig i olika anläggningar. Ibland simmade man, var på en tennisanläggning, bowlade (idrott?), styrketränade på gym med möjlighet att få månadskort sjukt subventionerat etc. Så stirra dig inte blind på intrastrukturen, utan titta på hur man har löst avsaknaden av den. Vet inte hur det är på andra ordet, men här är det ganska många friskolor som har ett lunchkort, där eleverna får välja mellan ett stort utval av lunchrestauranger, istället för att de mindre friskolorna har egna matsalar. Yes, Max hamburgare finns med, men man får, enligt ryktet, inte köpa pommes till burgaren :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns även så kallade "kommunala friskolor"
![]() Annars instämmer jag med övriga - se till att besöka skolorna och prata med lärare och tidigare elever (helst de som gick ut året innan så informationen är aktuell).
![]() |
Svara |
|
|