FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det "tillåtet" att ha ett php-skript som känner av USER_AGENT och skickar en 301 för sökmotorer (för att behålla länkkraft) men visar en sida ("Vi har bytt webbadress, klicka här...") för övriga besökare?
Är det bättre att låta även sökmotorerna se sidan med länken? Kunden vill nämligen ha just en sådan sida : "Vi har bytt webbadress, klicka här". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är nog ingen bra ide att visa olika sida beroende på vem som besöker den.
Du kanske kan köra varianten "Vi har bytt webbadress, klicka här" ett tag, sen kör du 301 för alla. En annan lösning är att den mottagande sidan känner av om det gjorts en 301 från er gamla sida och på den sidan informera besökarna att ni har bytt webbadress. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle inte göra en 301:a enbart för sökmotorer. Även om det är till nytta för besökaren så är det för stor risk att sökmotorerna (Google) uppfattar det som ett försök att fuska.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag är lite i valet och kvalet. Jag vill att alla sökresultat skall finnas "kvar" men peka på nya domänen (därför 301), och kunden vill att besökarna skall få upp en sida med ett meddelande att de bytt adress.
Om jag "bara" har meddelandet kommer ju alla sökresultat att försvinna eller bli otillgängliga. Kanske jag visar meddelandet om någon surfar in på endast domänen (startsidan) och kör 301 på alla undersidor... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Kan du inte göra en helt vanlig 301 och inte riskera att bli bannad av google. Google gillar nämnligen inte om du presenterar olika material för användare och sökmotorer.
Så kollar du, på den nya sidan, om personen har blivit skickad från gamla sidan och i så fall visa en popover eller dyl där man informerar om adressbytet? Så skulle jag ha gjort |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Det företag är mest intresserade av är försäljningssiffror som pekar uppåt. Förklara för kunden vilken eventuell katastrof som kan inträffa om de förlorar alla sina positioner på Google för flera månader framöver. Förklara också att de gamla kunder som skriver in den gamla adressen automatiskt kommer till den nya, och att det där kan finnas en info-ruta som berättar mer om domänbytet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har kunden förstått att 301 innebär att även besökaren skickas vidare till den nya adressen?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Vd jag förstått är det Ok att visa olika för sökmotorer och vanliga besökare, och det blir ju med självklarhet så när man har javascript som laddar olika saker. Sökbotten har inte javascript och ser därför inte en massa grejer. den vanlige användaren har javascript och ser saker. Blir sidorna bannade i serpen för det? nej, och så ska det vara. Det är uppsåtet som räknas, inte om det fattas ett kommatecken här eller där.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|