Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

konkurrenter i din stad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-09, 11:09 #1
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Standard konkurrenter i din stad

Jag har funderat under en längre period på detta. Säg att man till exempel i Stockholm driver en webbyrå på kanske 2-3 personer, där alla arbetar heltid. I Stockholm finns det säkert 100-150 (lätt räknat) webbyråer som bygger hemsidor åt privatpersoner och företag

Ser man däremot på norrländska städer, mindre städer i Norrland så är konkurrensen inte mördande som i de södra delarna av Sverige. Ser man till exempel i Örnsköldsvik så finns det inte många webbyråer direkt och varför inte som duktig och vass designer eller programmerare slås sig ner i Örnsköldsvik eller någon annan norrländsk stad? Tar man Sundsvall, så finns det 4-5 företag som bygger hemsidor men sen vet man aldrig hur många som sitter i sitt gamla pojkrum och bygger hemsidor. Den siffran lär vi nog aldrig få reda på.

Men hur tror ni att konkurrensen kommer att utvecklas när södra halvan av Sverige är fullt med webbyråer och ovanför Gävle knappt inga alls? Kommer företagen hit till norrland då eller stannar dom söder om Gävle?

Som jag har förstått det så sysslar inte alla företag med att bygga hemsidor utan många företag utvecklar applikationer till iphone och android. Men om vi bortser från det och fokuserar på företag som endast bygger hemsidor.

- Hur ser ni på konkurrensen i er stad?
- Skulle ni vara beredd att flytta för att få fler kunder?

Den tredje frågan har jag också funderat på. Om man som webbutvecklare ska kunna jobba heltid och kunna ta ut en hyffsad nettonlön på 17-18 tusen så måste man väl bygga hemsidor 8 timmar om dagen och 5 dagar i veckan?

- Hur vanligt är det att det finns företag som endast bygger hemsidor och kan försörja 3-4 anställda med en nettolön på 17-18 tusen?
Doctor.Data är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-09, 12:28 #2
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Medlem

Efterfrågan på dom flesta tjänster är mycket större i Stockholm än "Sverige norr om dalälven" just för att det bor minst dubbelt så många här och många företag har sina huvudkontor här.

Jag tror att du ska ändra din syn på yrkesrollen från "bygga hemsida" till att skapa webbaserade system. Att skapa en hemsida för ett Kebabställe eller en frisör blir aldrig några stora pengar.

Men att bygga system åt stora företag kan innebära webbprojekt som är väldigt stora/långa och kan sysselsätta team på 5-10 personer i månader eller år. Det är dom kunderna du ska försöka få

Som oerfaren tror jag du har mycket att tjäna på att jobba för en framgångsrik webbyrå eller konsultfirma. Du kommer lära dig massor och inse att allt inte hänger på dom där raderna kod - det är så mycket mer som behövs för att starta/driva/underhålla projekt för stora kunder.
bjornstrom är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-09, 12:42 #3
Doctor.Datas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bjornstrom Visa inlägg
Efterfrågan på dom flesta tjänster är mycket större i Stockholm än "Sverige norr om dalälven" just för att det bor minst dubbelt så många här och många företag har sina huvudkontor här.
Men finns det företag som livnär sig på att bara bygga hemsidor åt privatpersoner och företag eller är det omöjligt?

Har nämligen en bekant som bara bygger hemsidor åt privatpersoner och företag och han har jobb hela tiden. Det enda han gör att koda och designa och lever på detta konstigt nog.

Nu har han börjat programmerare applikationer till iphone och android.
Oläst 2011-02-09, 12:48 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Men finns det företag som livnär sig på att bara bygga hemsidor åt privatpersoner och företag eller är det omöjligt?

Har nämligen en bekant som bara bygger hemsidor åt privatpersoner och företag och han har jobb hela tiden. Det enda han gör att koda och designa och lever på detta konstigt nog.

Såklart att det går att göra om man är duktig på att få in jobb. Jag gissar att företag är mer villiga att betala för iPhone och Android-applikationer för det är "hett" fortfarande.
Oläst 2011-02-09, 12:56 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:

Självfallet är det möjligt Märkliga frågor du ställer

Förstår inte riktigt din frågeställning från första början. Varför skulle denna bransch skilja sig från andra menar du? Det finns ju mängder med olika scenarion som ger helt olika förutsättningar dessutom. Säljer man system / licenser och liknande så spelar det normalt sett ingen större roll var man sitter medan det givetvis är en helt annan femma om man säljer enklare hemsidor direkt till lokala företag bara för att ta ett exempel. Kräver verksamheten samarbeten med flera andra aktörer så kan det vara lämpligt att sitta i Stockholm men det är väl en bedömning från fall till fall.

Du bör nog precisera vad du är ute efter om det ska komma något vettigt ur den här diskussionen

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-09 klockan 13:01
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-09, 13:18 #6
Doctor.Datas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Självfallet är det möjligt Märkliga frågor du ställer

Förstår inte riktigt din frågeställning från första början. Varför skulle denna bransch skilja sig från andra menar du? Det finns ju mängder med olika scenarion som ger helt olika förutsättningar dessutom. Säljer man system / licenser och liknande så spelar det normalt sett ingen större roll var man sitter medan det givetvis är en helt annan femma om man säljer enklare hemsidor direkt till lokala företag bara för att ta ett exempel. Kräver verksamheten samarbeten med flera andra aktörer så kan det vara lämpligt att sitta i Stockholm men det är väl en bedömning från fall till fall.

Du bör nog precisera vad du är ute efter om det ska komma något vettigt ur den här diskussionen
Att norr om Gävle är konkurrensen minimal speciellt i Örnsköldsvik. Varför flyttar inte företag till norrland där konkurrensen är minimal?

Min bekant han sitter i Örnsköldsvik och har kunder på löpande band hela tiden just för att det inte finns så många företag som sysslar med att bygga hemsidor åt företag och privatpersoner.

Som dom brukar säga "man får flytta dit jobben finns"

Sen förstår jag självklart att har man samarbete med flera aktörer så kan Stockholm, Göteborg och Malmö vara ett bättre alternativ.
Oläst 2011-02-09, 13:27 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Att norr om Gävle är konkurrensen minimal speciellt i Örnsköldsvik. Varför flyttar inte företag till norrland där konkurrensen är minimal?

Min bekant han sitter i Örnsköldsvik och har kunder på löpande band hela tiden just för att det inte finns så många företag som sysslar med att bygga hemsidor åt företag och privatpersoner.

Som dom brukar säga "man får flytta dit jobben finns"

Sen förstår jag självklart att har man samarbete med flera aktörer så kan Stockholm, Göteborg och Malmö vara ett bättre alternativ.
Det finns företag i Stockholm och Göteborg som också har kunder på löpande band så enbart detta säger inte särskilt mycket. Man får titta bredare om man ska få någon bild av hur det ser ut "på riktigt". Att det finns mer pengar i storstadsregionerna gör förmodligen att man hellre tar dessa kunder. Det är få större företag som har sina huvudkontor i Norrland. Finns ju dessutom inget som hindrar att man har några kunder i Örnsköldsvik även om man sitter i Stockholm. Vill man expandera så kan det också vara mycket svårt att få tag i kvalificerad personal på mindre orter. Jag propagerar nu absolut inte för att alla företag ska finnas i storstadsregionerna ifall det råkar tolkas på det viset.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-09 klockan 13:54
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-09, 14:13 #8
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Flitig postare

klart det finns fler företag där, fler invånare = entreprenörer, kunder, anställningsbara etc.

som tartareandesire säger så får vi definiera begreppen lite. du verkar mena hemsidor åt pizzerian på hörnet eller till farbror leif som håller föredrag om personlig utveckling. Sådana kunder är givetvis lättare att nå om man befinner sig fysiskt nära (chansen att de anlitar en byrå i sthlm är rätt liten)

Med så fort vi börjar snacka större projekt, olika system som ska integreras etc. så spelar väl geografin lite mindre roll skulle jag tro och kompetens, utbud, pris etc. större.

min gissning
icehole är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-09, 16:54 #9
Medlem

Medlem

Örnsköldsvik är 20% mindre än Solna kommun. Efterfrågan är nog därefter.
Oläst 2011-02-09, 17:33 #10
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av bjornstrom Visa inlägg
Örnsköldsvik är 20% mindre än Solna kommun. Efterfrågan är nog därefter.
pallar inte kolla upp, men menar du mindre eller mindre befolkad? stor skillnad.

sedan tror jag verkligen inte att efterfrågan skulle vara linjär mot befolkningsmängden i dessa två exempel
icehole är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017