FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Så, vi har precis blivit utsatta för ett bedrägeri. En person har lagt en order i ett företagsnamn, med korrekt adress och även namn på en representant för företaget. Vi har skickat paketet till:
Företaget AB Personens Namn Box 123 111 11 Stad Det har utgått en sms-avisering, varefter personen som genomfört bedrägeriet gått in på Posten och hämtat ut det, och undertecknat med ett annat namn än det som står på adresslappen samt visat sin egen eller en falsk legitimation. Har haft kontakt med Posten men endast fått veta att dom lämnar ut paket till vem som helst som har en sms-kod eller en avi, så länge dom legitimerar sig, dom gör ingen avstämning mot namnet på paketet eller att den som hämtar ut det är en behörig företrädare för företaget. Tycker detta är rätt så skrämmande då det öppnar stora möjligheter för bedragare. Polisanmälan är gjord. Vad är det som förhindrar att en person som hittar en avi eller får en sms-avisering (kan ju skickas till fel nummer av misstag) går in och plockar ut grejor på Posten? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Låter ju lite skrämmande.
Men har han fått en SMS avisering borde det väl gå att spåra vem som hämtat paketet? Vems telefonnr som aviseringen gick ut till? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Posten lagrar ju persnr på den som hämtat ut det, om dom nu verkligen tagit leg.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
De tar leg och matchar mot person eller företrädare om det är ett företag.
Det krävs fullmakt för att hämta för ett bolag. Posten ska ersätta er, det är inget snack om saken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Postpaket, alltså privat, har jag aldrig fått ut hos ombud utan leg och att det är rätt namn på paketet. Brorsan fick inte hämta ut paket åt mig utan en riktig fullmakt trots SMS-kod. Däremot vid lantbrevbäring kollas inte ens leg men det kan jag kanske förstå med tanke på att personkännedomen är helt annorlunda då.
När det gäller företagspaket så är däremot kontrollen obefintlig om det är leverans till adress och endast leg om det ska hämtas på företagscenter. Ingen fullmakt begärs. Vad som gäller rent juridiskt ang. ersättningsanspråk är inte heller helt enkelt men jag kan instämma att något har gått fel men eftersom det i grund och botten rör sig om ett bedrägeri så är antagligen Posten inte ersättningsskyldig. Särskilt inte om namnet på paketet är samma som det på den legitimation som användes. Senast redigerad av Westman den 2011-01-26 klockan 14:12 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Samma sak för oss iaf. Båda kräver fullmakt och båda kräver leg.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hämtade ett företagspaket igår hos ett ombud, krävde ingen fullmakt. Fick ju visa leg men dom kollade inte i datorn om jag hade behörighet att hämta paketet. Och jag har inte skrivit på någon fullmakt sen tidigare på det bolaget, som jag gjort några andra bolag.
Så om dom lämnar ut paketet till rätt person eller inte beror snarare på vilket humör personen bakom disken är på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Jag kanske bör tillägga att jag så sent som igår hämtade paket på företagscenter så det är ingen gammal "upplevelse" att hämta ut utan fullmakt. Dessutom kan det inte röra sig om personkännedom för jag har aldrig hämtat paket där förut (fel ort för mig).
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|