FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Funderar på att köra igång en webshop där jag hittat en bra leverantör här i sve,
det jobbiga med den leverantören är att den även sysslar med försäljning direkt till privatkunden via egen ehandel och är en av de bättre just inom branschen jag är sugen på.. Ska man ens använda sig av en leverantör som sedan även blir en av de tuffaste konkurrenterna? hur ser ni på det? mvh frankw |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
det är väldigt svårt det där.
Det beror helt på om du känner att du kan lita på din leverantörs integritet. Men på vilket plan är konkurrenten leverantör till dig? varor som ska säljas i din butik eller leverantör av butikslösning? Leverantören har ju all rätt att neka att sälja till dig. Men många brukar föredra att sälja i stora mängder till en kund (business to business). Och då är det inte några större besvär för din leverantör att du konkurrerar med deras butik. Jag har flertalet kunder som har siter som konkurrerar med andra siter som jag har ekonomisk "vinning" i. Men det får man ju helt dela på tycker jag. Men det är en fråga om integritet och moral hos din leverantör. Lycka till ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fast köper du av leverantören så kan du inte se dig som konkurrent, då det är deras produkt som du säljer. De kanske säger wow och ser det som en chans att de leverantör bara då kundsälj inte alltid är de trevligaste. Alla fall, säljer dem sin "brödrost" själva eller om du säljer deras "brödrost" har mindre betydelse. De är ju i slutändan deras brödrost.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Ganska fult dock om det är en distributör du ska handla av som samtidigt säljer
till konsumenter. Men det är tyvärr så inom många branscher. För att inte tala om hostingbranschen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Sålänge man kör med öppna kort tror jag det inte är några problem, som t.ex komplett som både säljer till slutkund och driva distribution. Jag tror dock att det kan innebära svårigheter och frågeställningar från övriga kunder.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är inga konstigheter tycker jag (gör det själv). Det är inte ovanligt att distributionsverksamhet växer ur en B2C-verksamhet och då är det ganska naturligt som komplement.
Bara man inte prisar ut sina B2B-kunder och faktiskt bibehåller angivna rek-priser själv så tycker jag det är fair game. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror inte på principen att sälja till slutkund som distributör.
Det finns fler fall då flera ÅF har slutat helt med märket osv p.g.a distributören "horar" med tillfälliga kampanjer, eller säljer "endast" till orter som saknar en "ÅF"... Kanske fungerar i vissa fall men på det stora hela bör en distributör som jobbar b2b endast hålla sig till detta.. Det kommer alltid att finnas misstankar om att distributören säljer till samma ort som man själv sitter och trycker på..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag anvander mig utav en leverantor som ar min motstandare pa marknaden. MEN, han saljer bara inom USA och Kanada, och jag riktar in mig pa Sverige bara. Det funkar bra och han har inte tagit nagra utav mina stamkunder.
Daremot, ar han din motstandare i Sverige och storre an dig bor du nog tanka igenom. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Att vara kund hos sina konkurrenter kan föra mycket gott med sig. Det innebär ju i princip att dina konkurrenter måste tycka om dig och det är alltid bra att vara omtyckt av sina "fiender". Man kan undvika att hamna i priskrig och din konkurrent kommer inte att försöka ta död på dig genom rabiata prisdumpningar. Det värsta som kan hända dig som ny liten uppstickare är annars att etablerade konkurrenter med stora marknadsandelar försöker svälta ut dig.
Så det finns ingenting som kategoriskt säger att det är dumt att handla av sina konkurrenter. En förutsättning är dock att marginalerna är tillräckligt feta för att du ska kunna leva på dem. Om all din försäljning går till att göda din konkurrent så är det naturligtvis en dålig idé. Köp om du får bra priser. Köp inte om du får dåliga priser. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|