Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Egen-server-nybörjare (LAMP)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-22, 11:10 #1
RLM_JPs avatar
RLM_JP RLM_JP är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Medlem
RLM_JPs avatar

Standard Egen-server-nybörjare (LAMP)

Jag har funderingar på att börja jobba med egen server för att slippa begränsningarna som de färdiga linux-installationerna har hos vår leverantör. Prisskillnaden är överkomlig, så det jag undrar mest över är hur hög kunskaps-tröskeln är för att börja pilla med en Linux-server. Jag har lång erfarenhet av webb-bygge men knappt någon alls av Linux. Jag tänkte börja med att sätta upp en lokal test-server med Debian (det operativsystem som körs i VPS-en hos leverantören). Om någon har tips, fällor att undvika etc, så är det välkommet.

Detta är ett långtids-projekt som förmodligen inte kommer dra igång förrän i januari 2011, så kommentarer är välkomna även om tråden blivit lite ålderstigen.
RLM_JP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-22, 11:39 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Om du är ute efter driftsäkerhet rekommenderar jag att du håller dig till Debian Stable (just nu Lenny) och undviker att kompilera egna program. Du får då nöja di med lite äldre versioner av de flesta program men det är oftast värt det.

Ska du ändå kompilera egna program rekommenderar jag att du paketerar dem som Debian-paket innan installationen, till exempel genom att använda checkinstall.

Och glöm inte bort backuper!
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-22, 12:53 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Att komma igång med en LAMP på debian är faktiskt väldigt enkelt. Du behöver i stort sett bara lära dig några enstaka kommandon och en texteditor så är det klart.

Är bemästra det hela är däremot en helt annan sak =) Göra prestanda-förbättringar, felsöka, konfigurera om, ändra iptables, lösa backuprutiner, säkerhet m.m. kan ibland bli mer tidsödande och komplicerat än man tror. Dock inget du inte lär dig efterhand...

Rekommenderar att du testar, någon mindre sajt först kanske som inte är hela världen ifall du råkar sänka servern.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-22, 13:47 #4
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Att komma igång med en LAMP på debian är faktiskt väldigt enkelt. Du behöver i stort sett bara lära dig några enstaka kommandon och en texteditor så är det klart.

Är bemästra det hela är däremot en helt annan sak =) Göra prestanda-förbättringar, felsöka, konfigurera om, ändra iptables, lösa backuprutiner, säkerhet m.m. kan ibland bli mer tidsödande och komplicerat än man tror. Dock inget du inte lär dig efterhand...

Rekommenderar att du testar, någon mindre sajt först kanske som inte är hela världen ifall du råkar sänka servern.
Har du tur så finns det tom en kontrollpanel hos leverantören där du kan installera applikationer i servern, typ mysql och apache.

Det som kan bli jobbigt är när något går åt skogen och du måste felsöka det Lärorikt men tidsödande! Jag brukar rekomendera folk som inte har tid eller lust att lära sig serverdrift att satsa på en managedlösning, där du får friheten av en egen server, men säkerheten och hjälpen som att ha en egen tekniker. För många så är inte serverdrift deras huvudsyssla, och då är det ofta inte värt att lägga tid på att lära sig det
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-23, 00:44 #5
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
Det är typ så här svårt:
Kod:
apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 mysql-server mysql-client php5-mysql phpmyadmin
/etc/init.d/apache2 restart
+ lite konfiguration hit och dit. Googla "set up LAMP on debian" eller dylikt så lär du hitta en del! Lycka till!
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 10:54 #6
RLM_JPs avatar
Medlem

Medlem
RLM_JPs avatar

Tacksam för svaren! Jag har både lite att börja att testa med och lite att falla tillbaka på (managed variant), perfekt!
RLM_JP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 11:12 #7
abergmans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
Det är typ så här svårt:
Kod:
apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 mysql-server mysql-client php5-mysql phpmyadmin
/etc/init.d/apache2 restart
+ lite konfiguration hit och dit. Googla "set up LAMP on debian" eller dylikt så lär du hitta en del! Lycka till!
Notera att det här bara är en grund, visst driftsäkert men relativt omodifierat och inte maximerat för prestanda.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017