FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har funderingar på att börja jobba med egen server för att slippa begränsningarna som de färdiga linux-installationerna har hos vår leverantör. Prisskillnaden är överkomlig, så det jag undrar mest över är hur hög kunskaps-tröskeln är för att börja pilla med en Linux-server. Jag har lång erfarenhet av webb-bygge men knappt någon alls av Linux. Jag tänkte börja med att sätta upp en lokal test-server med Debian (det operativsystem som körs i VPS-en hos leverantören). Om någon har tips, fällor att undvika etc, så är det välkommet.
Detta är ett långtids-projekt som förmodligen inte kommer dra igång förrän i januari 2011, så kommentarer är välkomna även om tråden blivit lite ålderstigen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om du är ute efter driftsäkerhet rekommenderar jag att du håller dig till Debian Stable (just nu Lenny) och undviker att kompilera egna program. Du får då nöja di med lite äldre versioner av de flesta program men det är oftast värt det.
Ska du ändå kompilera egna program rekommenderar jag att du paketerar dem som Debian-paket innan installationen, till exempel genom att använda checkinstall. Och glöm inte bort backuper! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att komma igång med en LAMP på debian är faktiskt väldigt enkelt. Du behöver i stort sett bara lära dig några enstaka kommandon och en texteditor så är det klart.
Är bemästra det hela är däremot en helt annan sak =) Göra prestanda-förbättringar, felsöka, konfigurera om, ändra iptables, lösa backuprutiner, säkerhet m.m. kan ibland bli mer tidsödande och komplicerat än man tror. Dock inget du inte lär dig efterhand... Rekommenderar att du testar, någon mindre sajt först kanske som inte är hela världen ifall du råkar sänka servern. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det som kan bli jobbigt är när något går åt skogen och du måste felsöka det ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är typ så här svårt:
Kod:
apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 mysql-server mysql-client php5-mysql phpmyadmin /etc/init.d/apache2 restart |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Tacksam för svaren! Jag har både lite att börja att testa med och lite att falla tillbaka på (managed variant), perfekt!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|