FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har två st av varandra oberoende debianmaskiner, som båda slår upp punycode för en IDN domän mot localhost/loopback. Dock så gör inte min laptop med arch det den hittar inte hosten alls, vilket är helt korrekt, maskinerna står på olika nät.
Vad jag kan se så är libidn installerat på archmaskinen och libidn11 på debianmaskinerna, om det nu har någon betydelse. Någon som känner igen det här och vet hur man löser det? Domänen ifråga är xn--omdomner-4za.se (omdomäner.se) Det gäller f.ö inte bara ping utan uppslag i största allmänhet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Ubuntu 10.04:
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Där slår den ju uppenbarligen upp det korrekt, och tycker inte att den ska slås upp mig localhost..
jag har inga entries i /etc/hosts eller någon annan DNS som skulle kunna ställa till det.. Jag fattar inte varför den slås upp mot 127.0.0.1.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kod:
dig @ns2.citynetwork.se xn--omdomner-4za.se ; <<>> DiG 9.7.1-P2 <<>> @ns2.citynetwork.se xn--omdomner-4za.se ; (1 server found) ;; global options: +cmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 34576 ;; flags: qr aa rd; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 2, ADDITIONAL: 2 ;; WARNING: recursion requested but not available ;; QUESTION SECTION: ;xn--omdomner-4za.se. IN A ;; ANSWER SECTION: xn--omdomner-4za.se. 3600 IN A 127.0.0.1 ;; AUTHORITY SECTION: xn--omdomner-4za.se. 3600 IN NS ns2.citynetwork.se. xn--omdomner-4za.se. 3600 IN NS ns1.citynetwork.se. ;; ADDITIONAL SECTION: ns1.citynetwork.se. 3600 IN A 91.123.193.2 ns2.citynetwork.se. 3600 IN A 91.123.193.3 ;; Query time: 25 msec ;; SERVER: 91.123.193.3#53(91.123.193.3) ;; WHEN: Tue Oct 12 18:40:00 2010 ;; MSG SIZE rcvd: 133 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
...och ett byte av namnservrar på maskinen så var problemet borta..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Men bra att det löste sig. |