FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Om man har ett aktiebolag som tillämpar faktureringsmetoden. Då lägger man bara alla in-/utbetalningar i en pärm i kronologisk ordning efter faktura datum? Så bokföring för oss mindre företag blir egentligen bara spara alla fakturor och kvitton på "affärshändelser". Krångligare än så är inte bokföring? Bokslut ska göras av en auktoriserad revisor och skickas in det datum man valt till skatteverket och årsredovisningen ska in till bolagsverket? Är det så enkelt och har jag förstått allt korrekt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Eeeh, nej?
Bokföring är ju inte bara att sortera papper i pärmen. Allt ska ju bokföras i ett bokföringsprogram. Faktureringsmetoden innebär att du först bokför fakturan när du skickar den och bokför inbetalningen när pengarna ramlar in. Med kontantmetoden så bokför man fakturan först när man får betalt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns väl ingen lag som säger att man ska bokföra elektroniskt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej, men det underlättar ju inte precis att sköta det på papper
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
http://www.skatteverket.se/foretagor...c80005195.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokf%C3%B6ring ... det är mer än att spara kvitton. Föreslår att du går på bankens eller Skatteverkets (gratis) genomgångar för nyföretagare innan du skrider till verket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hansen88a:
Mitt tips är att du lägger ut din bokföring på en redovisningskonsult. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bokföring innebär att varje affärshändelse ska bokföras och därmed konteras (bestämmas till vilket debetkonto och kreditkonto som beloppen ska in på).
Det är skitviktigt att man väljer rätt kontoklass, dvs först siffran i kontonummret 1-2 för balanskonton, 3 för försäljning/intäkter, 4 för direkta/strategiska/rörliga kostnader, 5-6 för ickestrategiska kostnader, 7 för personalkostnader, 8 för finansiella/bokföringskostnader, klass 9 får man använda för helt intern redovisning så där kan man skriva vad man vill för det redovisas aldrig till skattmasen. Men kontona ska specificeras ned till 4 siffrors noggrannhet för att skattmasen ska godta det. Se www.bas.se för att hämta senaste bas-kontoplanen, finns flera olika varianter du kan välja beroende på hur noggrann du vill vara i ditt eget lilla företag. Det enklaste är att bokföra allt direkt man får verifikationen, så glömmer man det inte. Att enbart sätta in verifikationer i en pärm är inte att bokföra över huvud taget och straffbart som bokföringsbrott. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-09-10 klockan 21:25 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Säkrast är du nog om du anlitar en konsult som gör det; har du inte många transaktioner blir det ändå inte väldigt dyrt. Annars, läs på på Skatteverkets hemsida m.fl. eller köp en bok i området så att du inte riskerar att göra fel. Som framgår ovan så handlar de olika metoderna om hur man sköter den praktiska, löpande bokföringen och är inga genvägar.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|