FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej alla glada!
Jag är mitt uppe i en synkronisering mellan en gammal server och en ny. Synkroniseringen gjorde jag via wget med den rekursiva parametern för att ladda hem de existerande filerna (detta på grund av att vi inte får installera annan mjukvara på den äldre servern). Allt fungerade utan problem vad jag kunde se under denna synk men av någon anledning hämtades inte alla filer. Nu har jag laddat ner de återstående 200gb till min Windows pc och börjar nu ladda upp till den nya servern och får då ett problem med teckenuppsättningen på specialtecken som åäö osv. Problemet syns inte först utan i FileZilla verkar allt gå bra och filerna laddas upp till resp. katalog - men efter att jag refreshar directory list så har de filerna och mapparna jag nyss laddat upp fått egna sökvägar med konstig teckenuppsättning. Samma sak händer om jag via FTP klienten döper om kataloger och filer, efter en refresh så har teckenuppsättningen ändrats. Någon som vet vad detta kan bero på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja, problem med teckenkodning såklart.. Verifiera UTF-8 kompatibilitet.
Verkar fö. väldigt korkat att inte packa ihop allt du vill kopiera och kopiera över det (med wget om så önskas) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
$ tar cvzf backup.tar.gz katalogen/
$ scp backup.tar.gz annanserver.se:~ $ ssh annanserver.se # tar xvf backup.tar.gz # mv backup /var/www (eller liknande) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
om han kan köra scp så kan han ju använda det direkt utan att packa ihop saker
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Gamla servern har långt ifrån utrymme till att kunna packa allt, och gå kund för kund skulle ta för lång tid, tro mig - kunde jag skulle jag.
Ska ta en titt på scp, verkar finnas installerat på båda servrarna, men olika versioner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Man tjänar alltid på att ta in hjälp med sin drift om man inte är expert på det själv
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Min fråga var då vad problemet kunda vara med teckenuppsättningen... Kan ni i alla fall försöka stanna OT, wn har blivigt allt mer oseriöst den senare tiden.
Allt fungerar prima, förutom just detta med teckenuppsättningen. Till och med experter stöter på problem ibland. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har du provat att konvertera filerna till samma teckenkodning innan du skickar över dem?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej, jag ska prova det! Återkommer
Edit: Hur ändrar man teckenkodning på en mapp i Windows? Har sökt på google men hittar bara för filer - vilket jag redan hade koll på. Edit#2: Gjorde ett PHP script för det, löste det - ska testa ladda upp nu. Senast redigerad av Vebut den 2010-08-16 klockan 16:19 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|