FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mycket trevlig. Det blir alltså billigare att surfa i utlandet än i sverige för dem utan surfabonnemang. 0,8€/mb istället för 15/25kr/mb som är vanligt i sverige.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har fattat det som att alla stora mobilföretag i Sverige Tele2, Telia osv.. Har debiteringsgränser för privatpersoner utomlands men inte för företag om man inte har bett om det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag var i USA för ett par månader sedan. Inför resan så kollade jag upp vad som gällde med Telia angående mobiltrafik och om det gick att begränsa kostnaden för detta.
Jag har en HTC Hero och vågade inte lita på att den inte släppte igenom viss mobiltrafik i bakgrunden, även om jag inaktiverat mobil data (jag vet, jag är paranoid). Då (April-2010) var man tvungen att aktivera denna spärr via kundtjänst. Som jag minns det så kunde man välja en period då denna spärr skulle gälla (X antal veckor från och med ett visst datum). Detta var dock ett företagsabonnemang. Vad som gäller för privata abonnemang vet jag tyvärr inte. Det är i alla fall skönt att priserna börjar regleras. Det är ju rätt sjukt vad man får betala från vissa länder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Just idag fick jag SMS från Tele2 att de inför en spärr på 600 kr (480 kr ex moms) från och med idag 1/7 -2010 för datatrafik inom EU/EES.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
För lite och för sent tycker jag. Har roaming aktiverat på telefonen då jag oftare åker till Holland än någon annanstans och där är det OK priser med mitt belgiska abbonemang. Glömmer man däremot byta SIM eller inaktivera roaming direkt när man kommer från eller tillbaka från Sverige via Bryssel blir det direkt €3+/Mb. Med ordentlig sync på telefonen försvinner ett par hundra rätt snabbt. Det faktum att operatören bara fått ta €1/Mb har inte jag sett några konsumentpris-ändringar av. Någon annan?
Förändringen innebär väl i princip att det blir svårare att ge kunder €5000 räkningar för datatrafik för att de inte tänkte sig för.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag fick ett likadant SMS. Tråkigt bara att staterna (EU) måste sätta gränser och att marknaden inte själv klarar av det eller att det kommer naturligt.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|