FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej experter,
Den största delen av mina besökare kommer ifrån Google. Jag vill gärna kunna expandera på så sätt att få besökare även ifrån andra sökmotorer, som t.ex. Bing och Yahoo. Jag har lagt till min webbsida på de angivna sökmotorerna, och trots det indexeras inga sidor - bara förstasidan av sidan. I min robots.txt fil har jag skrivit in följande: User-agent: * Disallow: Till mitt andra problem: Jag har i skrivande stund cirka 15 prenumeranter via RSS. Andra kan ha ena dagen 50 och den andra dagen 300 för att sedan sjunka ner till 50 prenumeranter. Hur bär de sig åt? Finns det något sätt att få fler att prenumerera på ens sida via RSS? Tack för er tid! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Då du inte skriver så detaljerat får man anta en massa!! :-)
Jag antar att det är en svensk webbplats som avses. Hur många svenskar i största allmänhet och av din målgrupp i synnerhet använder Bing och Yahoo? Vem orkar prenumerera på RSS? Jag vet inte ens hur man gör och om jag gjorde det och skulle prenumerera på nåt... vad säger det då egentligen...?? *** Vad jag säger är, i den Amazonflod av information som dränker alla är det verkligen superviktigt att du visar respekt för användarens tid! Endast då tar dom sig tid!! Endast då bygger du ditt varumärke, endast då vinner du kunden!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är ett problem om din sajt inte ens är indexerad av de andra sökmotorerna. Hur länge sedan är de du registrerade sajten hos dem. Hur gammal är sajten, kanske har de inte hunnit hitta den genom länkar till den?
När du väl blir indexerad är det en fråga om du verkligen bör lägga energi på att specialoptimera för dessa. Det är knappast värt besväret då ca: 90-95% av svenskarna söker på Google (inkl. Eniro). Den optimering du gör för Google fungerar antagligen till stora delar även på de andra sökmotorerna. Har du en Google-optimerad sajt så har du troligtvis även optimerat väldigt bra för de andra. Anledningen till att du inte får besökare från Bing och Yahoo nu är att sajten inte är indexerad. Anledningen till att du kommer få låg andel av besöken från dessa framöver beror på att så få använder dessa sökmotorer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag är inget proffs på sökmotoroptimering men kan dela med mig lite av statistiken från vår webbplats ang. sökmotorerna. 97% av besökarna som kommer från sökmotorer kommer från Google. Det tog drygt 6 månader efter att vi lade in analytics som första besökaren kom från en annan sökmotor.
Jag håller därför med övriga talare om att du inte borde göra några speciella sökmotoroptimeringar för de andra sökmotorerna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag har drivit sidan i över ett år. Jag är nöjd med Google. Men fler sökmotorer betyder fler besökare, vilket inte skadar ![]() Förresten, ibland kan jag se att Google-anställda besöker min sida, då surfar de runt i flera minuter. Varför gör de det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
OnT: Har du en sitemap på din hemsida? Lägg till den hos sökmotorerna, och pinga din sida ganska ofta. Bygg även länkar till sidan... så ska allt vara klart. Tycker personligen inte det är värt att satsa på andra sökmotorer än Google. Optimera för Google - och alla andra sökmotorer följer på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag tror nog ska följa era råd om att hålla mig till Google. Tror kanske det är bäst så. Orkar inte fixa och hålla på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() Det är bl.a. därför jag aldrig optimerar för andra sökmotorer. Jag nöjer mig helt enkelt med 90-95% av internetanvändarna i Sverige som möjliga besökare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Andra sökmotorer som Yahoo! och Bing indexerar och rankar sidan förr eller senare, och även där - oftast hos Bing - har jag lyckats uppnå en #1 placering utan någon som helst optimering. Jag optimerar för Google och rankar bra hos Bing, typ. Så lägg allt krut på Google, och enbart Google. Alla andra sökmotorer följer efter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Min erfarenhet är att Google indexerar sajterna snabbare men att det kräver mer jobb för att få topp-placeringar i Google, medan tex Yahoo och Bing tar längre tid på sig men i gengäld är det mycket enklare och går snabbare efter indexeringen att få riktigt bra placeringar.
En hel del av "mina" sajter tar månader på sig att indexeras av Bing men går istället upp på topp tre-fem på sina fraser på en gång när de väl indexeras. Inte alla såklart, men många. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|