Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad är mest efterfrågat kring dokumenthantering och fakturaskanning hos onlineföretag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-13, 20:17 #1
christofer_a christofer_a är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
christofer_a christofer_a är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard Vad är mest efterfrågat kring dokumenthantering och fakturaskanning hos onlineföretag

Jag vill hjälpa en bekant som nyligen blivit arbetslös och numera egen företagare att komma igång. Han har tidigare sysslat med dokumenthantering och skanning av fakturor, och kan fortsätta med det i samarbete med sin tidigare arbetsgivare, fast i egen regi.

Men vad skall han fokusera på? Det problem som ofta dyker upp är såklart att brist på kapital gör att långa förhandlingar osv. för att sluta avtal är uteslutet för honom, han bör nog jobba och fakturera löpande. Det innebär att han får sysselsätta sig med enklare jobb som går snabbt att få och snabbt att fakturera. Jag tyckte att han kanske borde satsa på att skanna fakturor till PDF åt mindre företag, t.ex. e-handelsföretag som vill ha allt digitalt.

Vad tror ni, är det något som folk är beredda att betala för? Tanken är att skanna fakturor och lagra dem som pdf så att det är möjligt att komma åt den via internet för t.ex. företagets redovisningskonsult eller revisor. Fördelen är att han har den lösningen i stort sett färdig.

Vad tror ni om idén, har ni redan stött på någon som gör den?
christofer_a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-13, 20:59 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Se till att han tar fram en väldigt bra svar på varför man ska scanna in en faktura istället för att som vanligt sätta in den i en pärm. Ett svar som grabbarna på Nisses Gräv & Grus förstår.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-13, 22:35 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
På mitt företag så öppnar en anställd alla brev. Han lägger alla fakturor på en annan anställds bord (med undantag för de som han inte känner igen, som hamnar på mitt bord). Fakturorna betalas sedan via internetbanken. Vi blir tvungna att läsa in alla belopp, datum och ocr-nummer manuellt. Därefter hamnar fakturorna i en hög.

Högen sorteras en gång i månaden och lämnas sedan vidare till redovisningsbyrån som bokför allt. Återigen så får redovisningsbyrån läsa in belopp, datum och ocr-nummer manuellt i bokföringsprogrammet.

Det hela tar tid och blir dyrt. Men jag har nollkoll på hur det skulle kunna göras bättre. Och redovisningsbyrån (som jag känner borde ha koll) är förmodligen ganska nöjda med att kunna fakturera många timmar varje månad.

Kan din vän hjälpa mindre företag att effektivisera och snabba på fakturahanteringen och bokföringen så tror jag att han kommer att få mycket jobb. Problemet är att små företag sällan har några större pengar att lägga på detta. Kostnaden för alla smarta lösningar blir förhållandevis hög när antalet fakturor inte är så stort.

För att svara på din fråga. Jag tycker att han ska fokusera på att ta fram en lösning för mindre företag som blir kostnadseffektiv även vid mindre volymer. I princip alla Sveriges e-butiker skulle kunna vara målgruppen. Alla e-butiker som jag har kontakt med sköter nämligen fakturahanteringen lika dåligt som mitt eget företag. Men den springande punkten blir så klart att han måste kunna effektivera hanteringen av fakturor och bokföringen av dem. Det måste finnas ett bra skäl till att skanna fakturorna.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-14, 10:47 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
OCR är relativt simpelt och en väletablerad teknik idag, särskilt när det gäller maskinskriven text utan större variationer. Det mest intressanta vore väl att ta fram automatiserade system som företagen kan använda själva.
Oläst 2010-06-14, 10:56 #5
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
många (inkl jag själv) förstår nog redan nyttan och vill ha fakturor (och kanske övr post) inscannad. problemet när jag kollat på detta är att det bara är jätteaktörer som gör detta med uppsatrtskostander, månadskostander etc.

jag tror att den enskilt viktigaste faktorn här är hur effektivt och till vilket pris man kan göra det.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017