FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
På både Loopia och Binero så kan PHP fritt ändra på filer, skapa filer, skapa mappar, radera filer och mappar osv och man behöver inte sätt att något ska vara CHMOD 777. Filerna som PHP skapar får CHMOD 644 och katalogerna CHMOD 755 automatiskt. Det har funkat perfekt för mig.
Nu har jag skaffat en VPS och installerat LAMP enligt denna guiden. På min VPS måste mappen först ha CHMOD 777 innan PHP kan skapa mappar och filer under den katalogen. Men de mappar och filer som skapas får 644 för filer och 755 för mappar. Mitt problem blir när jag nu flyttar filer från min sajt på Binero till min VPS via FTP. PHP vägrar skriva till filerna om inte alla mappar plus alla filer får CHMOD 777. Jag gissar att det har något att göra vem som äger eller vem som har skapat filerna - eller? Hur kan jag på min Debian VPS göra så att PHP fritt kan manipulera filer precis som på Binero och Loopia? Det har väl att göra med kommandot chown att göra - eller? Och om jag sätter CHMOD 777 på allting - gör jag inte säkerheten mindre då? Vad skulle kunna hända? Säkerhet är det viktigaste för mig. Tack på förhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
chown -R www-data:www-data funkade perfekt, tack!
Testade bara en viss mapp. Är det säkrare att köra det på bara de mappar och filer som behöver det än hela /var/www och alla domäner? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men jag skulle inte säga att det är något extremt utan du kan lugnt sätta det på alla filer för domänen/siten/vhosten som används av webbservern. Dock så ska du ju bara ge webbservern skrivrättigheter på de filer som den ska ha skrivrättigheter på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ok jättebra.
Dock upptäckte jag om jag satte webbservern som ägare så förlorade jag själv skrivrättigheter via FTP. Jag behöver både två. Jag har tidigare använt detta för att skapa en grupp och en användare: groupadd www-pub adduser –ingroup www-pub NN Så hur fixar jag så att denna användaren NN äger och har rättigheter till allt och sedan kan webbservern även äga vissa mappar och filer. Kan mappar och filer ha flera ägare? Googlade lite men hittade inget svar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Skrivrättigheter skall du bara dela ut på uppladdnings-mappar (tex för wordpress: wp-content/upload, wp-content/gallery) och mappar som innehåller cachar. Om ett script behöver skriva till servern under installation så ge den temporärt tillstånd genom chmod (utan -R) i den specifika mappen och ta sedan bort skrivrättigheterna när installationen är klar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Kataloger och filer kan bara ha en ägare men via grupper kan man låta flera användare få access till filerna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag undviken att använda FTP av den här anledningen ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tycker att /var/www och alla underkataloger och filer ska ägas av användaren www-pub och gruppen www-pub som jag skrev i guiden (inte www-data, alltså webbservern).
MEN, det krävs ofta att man ger PHP eller webbservern rättigheter att skriva till vissa filer eller mappar (vi tar exemplet "wp-content" i WordPress), och då föreslår jag att du gör så här: Kod:
chown -R www-pub:www-data wp-content Sedan måste du också ange vilka rättigheter ägaren och användarna i ägargruppen ska ha -- de kan nämligen skilja sig åt. Det gör du med kommandot chmod: Kod:
chmod -R g+w wp-content (Jag brukar aldrig använda siffror för chmod, det är obegripligt för mig.) Du kan också skriva exempelvis Kod:
chmod -R o-wx wp-content För att se vilka rättigheter filerna och mapparna har, kör kommandot "ls -l" och titta på de första kolumnerna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Weaver,
Jo det är väl så man normalt gör. Men i mitt fall måste servern även kunna manipulera med filer och mappar i två stora mappar. abergman, Tack så mycket för hjälpen. Som du kanske förstod så är jag helt noob med detta. Har nyligen skaffat VPS. Jag testade useradd -G www-data NN och då stod det: useradd: user NN exists Sen för att testa skrev jag groups NN men då nämns bara www-pub och sudo och inte www-data plus att det är samma sak på FTP. Jag vet inte om jag gjorde fel. scp har jag aldrig hört talat om. Jag behöver inte riktigt FTP för dessa två stora mapparna, jag kan skriva ett PHP script istället som kan manipulera de filerna så jag har i alla fall löst mitt problem även om det kanske inte är perfekt. Är det förresten någon skillnad i säkerhet mellan om www-data äger och kan manipulera filerna eller om filerna har CHMOD 777 och kan på det sättet manipuleras av www-data? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|