FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Företaget jag jobbar med har info som man använder dagligen (telefonnummer och koder) i ett lååååångt worddokument i en genemsam mapp.
Jag skulle vilja strukturera upp detta nu, helst som en enkel,ful hemsida med länkar och behöver tips: Krav. Alla ska fatta hur man editerar enkelt (lägg till, redigera, ta bort) Det får inte vara databasdrivet utan allt körs ju offline från vår gemensamma mapp. Någon som har något tips eller är jag helt fel ute? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Alternativet är ju att göra/använda någon enkel lösning som typ sparar informationen i något xml dokument eller liknande, men alla dessa lösningar kräver ju att du har antingen webserver och/eller databas av något slag. Även om man inte ska använda en databas utan spara information lokalt (xml, txt osv.) så lär man väl ändå behöva något i stil med PHP för att kunna redigera informationen. Känns inte som att du lyckas göra något helt offline som folk faktiskt kan ändra i, bortsett från ett Excel blad då som faktiskt låter som den överlägset enklaste och bästa lösningen... Hade ni en webserver med MySQL/PHP så hade det ju varit barnlek att fixa något så enkelt. Någon annan kanske har en vassare lösning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför inte köra dokument i en enkel SharePoint-lösning? Där redigerar
man dem direkt i Internet Explorer. Har ni en Windows-server kan ni installera det själva. Annars finns det många leverantörer som erbjuder hostade lösningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Iofs. så bör man kunna göra en enkel grej där du bara har en lokal html sida med en tabell, och sedan kopplar på en jquery plugin så att ni kan redigera tabellen live i webbläsaren. Det kanske kunde vara något?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lägg upp ett google docs dokument istället, det kommer ju alla åt om ni bara har internet, även hemifrån.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Annars rekommenderar jag varmt Backpack ELLER Highrise, ett av 37Signal's projekt (bland annat dom som står bakom Basecamp och andra väldigt omtycka mjukvaror).
http://backpackit.com/ eller http://highrisehq.com "Share information with your team. Keep your documents, discussions, and schedules in one place all the time." samt "When you use Highrise, contacts and communication history can be shared across your entire company. No more “Jim has the client’s number and he’s out of the office today.” No more “I don’t know what Jane told the printer last week.” No more “Oops, I didn’t know you already called her back—I just did too.” With Highrise, everyone’s always on the same page." Precis det du eftersöker tror jag, ett intranät med information och allt därtill. Otroligt användarvänligt dessutom. Mycket bättre än dumma filer, html-dokument eller fulhack. Kostar runt $50-100/mån beroende på antal användare, men jag anser det VERKLIGEN är värt det, ur alla aspekter. Testa deras 30-days trials, lovar att ni inte kommer bli besvikna. Senast redigerad av Jine den 2010-04-16 klockan 04:34 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En vanlig lösning på att få alla på ett företag att uppdatera gemensam information brukar vara att använda WIKI det innebär att man kan sätta upp en intern webbsida som alla som man ger behörighet kan gå in och editera.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Wiki_software |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|