FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena
Jag undrar om det spelar någon roll idag om en url ser ut såhär: minsida.se/tröja.html eller minsida.se/troja.html Med eller utan ö alltså. Spelar det någon roll ur SEO osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
minsida.se/tröja är att föredra enligt mig med tanke på att både google och alla moderna browsers hanterar detta.
Kör du med "tröja" istället för "troja" blir även din ordet fetmarkerad i SERPen, om man söker på Tröja, vilket kanske leder till fler besökare. Kör dock urlencode(); på undersidorna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaret!
Hmm okej. Säg att jag har: minsida.com/musik/åsa-jinder/av-längtan-till-dig.html Är således bättre än: minsida.com/musik/asa-jinder/av-laengtan-till-dig.html Varför menar du att jag ska köra urlencode på undersidorna? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag håller med elitasson ovan, IDN-domäner, eller undersidor med å, ä, ö rankar bättre än sidor med "vanliga bokstäver".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Okej, det är ju alldeles lysande.
![]() Tackar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Värt att påpeka att det kan vara problem med IDN + AdSense: http://www.wn.se/t35342.html
Det kan även vara problem i Analytics, men där finns det någon lösning tror jag. Så länge det inte är en IDN-domän borde det dock funka i AdSense med åäö för undersidor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om jag inte minns fel, så bör IDN-domäner fungera felfritt hos diverse tjänster ifall man använder punycode-versionen av domänen.
IDN-domän: www.åäö.se Puny-code: www.xn--4cab6c.se Finns två versioner av en IDN-domän. När jag försöker lägga till en IDN-domän med åäö-tecken hos mitt amerikanska webbhotell så går det inte. När jag istället använder mig av punycode så fungerar det mer än fint. Om någonting inte riktigt fungerar med åäö, försök då konvertera domänen till puny-code versionen. Går att göra här. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jaha, okej. Tar och läser igenom din artikel. Det skadar inte att lära sig någonting nytt inom SEO!
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|