FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tänkte eventuellt införskaffa en kraftig server som jag tänkte lägga ett antal webshopar (kräver backup/säkerhet) och andra sidor på.
Plockade ihop ett kit på Dell där slutsumman (29896:- ex moms) blev mustigare än vad jag tänkt mig ![]() Detta är paketet: PowerEdge R610 Rack Chassis for Up to 6x 2.5" (1)Intel® Xeon® E5504, 2.0Ghz, 4M Cache, 4.86 GT/s QPI, 800MHz Max Memory (2)Intel® Xeon® E5504, 2.0Ghz, 4M Cache, 4.86 GT/s QPI, 800MHz Max Memory 12GB Memory for 2 CPUs, DDR3, 1333MHz (6x2GB Dual Ranked UDIMMs) C10 - RAID 6 for PERC 6i or H700 Controller, 4-6 HDDs (4st)146GB, SAS, 6Gbps, 2.5-inch, 10K RPM Hard Drive (Hot Plug) High Output Power Supply, Redundant (2 PSU), 717W, Performance BIOS Setting iDRAC6 Express Server Management Card Embedded Broadcom Gigabit Ethernet LOM with 4P TOE Intel® Gigabit ET Dual Port Server Adapter, x4 PCIe 16X DVD-ROM SATA Drive Vore tacksam för synpunkter och tips. Vad som behövs/inte behövs och om det är något annat jag glömt. Tänker köra den på colo. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
pruta är mitt tips.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du sparar mycket på att köpa minnet på annat håll, eller i alla fall hota med att göra det för att få ner priset.
Går det att välja "sämre" nätagg? Tvivlar på att du kommer dra ens i närheten av 700W. 300-400W räcker. Har du så hög belastning att du behöver dubbla CPU:er? Vad kör du idag? Ska du köra RAID-6 med fyra hårddiskar? RAID-5 eller RAID-10 är kanske vettigare? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Varför så många nätverksportar? Inte för att det blir så mycket pengar att spara men ändå.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Satsa på R410 istället, finns ingen anledning att köra på R610 då du inte behöver 96 GB ram, och 4 inbyggda nätportar. Sedan kan du köra 3,5 tums diskar i R410 så där spar du en hel del pengar. Förövrigt är har de så gott som lika spec.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Glömde: Vill gärna kunna ha endast 1U då priset per månad blir betydligt billigare Senast redigerad av Ins@nity den 2010-03-19 klockan 10:21 Anledning: Glömde |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
RAID är inte backup. Backup ska du göra till en separat maskin, och du ska använda ett program som behåller historik. RAID är bara en spegling av hårddiskarna, vilket gör att det inte hjälper om du av misstag råkar ta bort något, om många diskar kraschar samtidigt eller om det blir fel på RAID-kontrollern.
Vid backup kopierar du ändrade filer till ett externt system, allra helst till en annan plats. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kom ihåg: PERC 6i - kan köra med diskar köpta utifrån H700 - krav på didkar från Dell Senast redigerad av Helix den 2010-03-19 klockan 13:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Som Terabyte säger så har R410 plats för 4x3,5"-diskar, R610 har plats för 6x2,5"-diskar.
Ser ingen anledning alls att välja R610 om man inte behöver mer än 64 gb RAM. Enda problem jag upplevt med Broadcom är att Debian inte "känner" av kortet vid installationen. Annars har de fungerat alldeles utmärkt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|