Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Enskild firma, community

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-02, 15:46 #1
sebastianw sebastianw är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
sebastianw sebastianw är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
Question Enskild firma, community

Hej!

Jag har ett litet projekt på gång som kommer att vara spelinriktat. Det är en community som kommer att utvecklas som i dagsläget kommer att vara helt fritt för alla användare.

Det kommer inhandlas server, inhyrning av hemsideutvecklare och även driftskostnader av webhotell, co-location, domäner.

För att kunna få tillbaka pengarna investerade till en början är planen helt o hållet att försöka gå runt på annonser, såsom AdSense eller affiliate program som doubleclick och allt vad det heter.

Det är dessutom tänkt att knyta sponsoravtal för priser och liknande i de tävlingar vi kommer tillhandahålla.

För att kunna göra rätt för sig enda från början känns det ju helt klart som att jag borde starta upp ett företag - och då en enskild firma.

Tanken är att detta sedan skall utvecklas till betaltjänster för att öka inkomsten och därmed även att jag personligen skall kunna gå med vinst.

* Om jag skulle välja att hyra in en person (timbaserat) en eller flera gånger i månaden, skall det betalas arbetsgivaravgifter och liknande, ja - men om man inte vet när detta skall ske, vad ska man då ange när man registrerar bolaget? Skall jag anmäla mig direkt som en arbetsgivare i det fallet, om ja, när bör jag sätta första löneutbet. ifrån?

Skulle man rent av kunna anmäla detta vid ett senare tillfälle?

* Vad gäller sponsoravtal; Finns det några specifika riktlinjer man bör följa för att avtalet skall vara säkert för båda parter? Tips på var man kan läsa om dessa typer av avtal?

* Det efterfrågas en beräkning på nettoomsättning, när man registerar bolaget - hur räknar man ut detta när man inte har en aning om vad det skulle kunna röra sig om för siffror? (Eller vad bör man räkna med för kostnader/intäkter?)

* I samband med ovan så skall man även beräkna verksamhetens överskott och ingående/utgående moms...?

* Om jag skulle utveckla min försäljning av tjänster till andra EU-länder, kan jag anmäla detta vid ett senare tillfälle isåfall?

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.. Har försökt läsa runt här och på andra forum, samt på skatteverkets hemsida, men det känns som att jag inte riktigt har fått svar på mina specifika frågor. Tiden finns inte riktigt heller till, till att ringa runt!

I trust in thee, WN.
sebastianw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017