FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan!
Jag ber om ursäkt för ytterligare en Enskild firma VS. Aktiebolag-tråd. Just nu har jag en Enskild firma vid sidan av mina studier. Jag pluggar 100% och har studiebidrag men inget lån. I år hoppas jag på mycket mer inkomster än förra året genom annonsförsäljning och försäljning genom webbshop. De här inkomsterna vill jag inte gärna ta ut i lön utan ha kvar dem i företaget men de fungerar ju inte med EF efter årets slut? Det valet jag står inför nu är om jag inte ska starta ett Aktiebolag när aktiekapitalet halveras och förhoppningsvis revisorkravet slopas. Min fråga är då: Kommer jag att kunna tjäna, säg 100 000kr exkl moms i min enskilda firma under vårterminen för att sedan i höst fakturera dessa pengar från mitt nystartade aktiebolag? Utan att komma över gränsen för CSN-bidraget? Och sedan till en allmän fråga om utbetalning av lön i AB vs EF. I en EF så betalar man ju egenavgifter på vinsten och sedan skatt. Hur gör man i ett AB? Betalar man bolagsskatt, arbetsgivaravgifter och sedan får jag betala skatt som lönetagare? Det blir ju mer bortskattat än i en EF (jag har förhoppningvis förstått de fel). Tacksam för er hjälp ![]() MVH Billy |
||
![]() |
![]() |
|
|