FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Jag står lite i valet och kvalet att använda en kortare .eu-adress eller en längre .nu-adress. Där .eu-adressen beskriver precis vad det handlar om, medan .nu-adressen är modifierad med 24 i slutet. Sajten ska rikta sig till Sverige. Adresserna är i stil med: bil24.nu bil.eu Frågan är vilket som är bäst i både SEO samt besöks- och tillförlitlighetssynvinkel*? *tillförlitlighetssynvinkel, kan man tycka att en .eu kanske inte känns lika seriös som en .nu? Senast redigerad av Fredrik-s den 2010-02-17 klockan 20:10 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Personligen tycker jag .eu är bättre än .nu.
Jag tycker en eu domän är seriösare än en nu. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Trevlig domän bil24.nu
![]() Jag hade försökt få tag i en .se är det helt omöjligt så hade jag kört på .nu. Har fortfarande lite svårt för .eu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har också lite svårt för .eu, men jag blir succesivt positivare till dem. .eu är inte alls lika inarbetat bland svenska internetanvändare som .nu. Det kan därmed vara bättre att välja den lite sämre .nu-domänen.
Har folk ett hum om sajten så brukar de väl först testa sajtnamn.se, sen sajtnamn.com eller sajtnamn.nu. sajtnamn.eu testar de nog inte innan de gett upp eller Googlat på det. Jag håller med Hjorten: 24 i domännamn, vill man "trycka på" att nätet är tillgängligt dygnet runt eller, som om ingen visste det? Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-02-18 klockan 02:15 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker .eu är seriöst. Mer seriöst än .nu. Däremot är inte .eu i dagsläget det bästa valet till en sida som enbart riktar sig mot Sverige, om det inte är så att sidan handlar om något inom EU. bil.eu kan vara bra om sidan handlar om europeiska bilar eller bilsemester i Europa. Jag tror att .eu kommer att bli större än det är nu.
Jag gillar inte heller riktigt 24. Undersök möjligheten att köpa bil.se eller bil.nu? Eller hitta på ett annat namn? bilar.nu? bilforum.se? bilbilder.nu? Att namnet är så kort som möjligt kanske inte är så viktigt (även om det är en fördel), bara det har en rimlig längd och är lätt att komma ihåg och lätt att stava. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
24-ändelse är ingen hit men EU-domäner bör man inte använda alls så valet är lätt.
Dock skulle jag leta en bättre domän eftersom den verkar viktig för dig? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skulle tippa att .eu är bättre på lång sikt, och .nu bättre kortsiktigt...
Varför inte ta båda, lägga sidan på .eu och redirecta .nu |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för alla åsikter. Får se lite hur jag löser det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror inte du ska bry dig så mycket om vad folk säger att de tycker om domänerna. Se på hur de används idag istället. Är du relativt säker på att du kommer att rikta dig enbart mot Sverige så är .nu helt klart bäst i nuläget och jag har svårt att se att det skulle ändras inom en överskådlig framtid. Däremot skadar det ju inte alls om du hittar en bättre .se-domän vilket redan påpekats.
![]() |
Svara |
|
|