FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag undrar om man kan bli åtalad om man registerar en domän som liknar en redan befintlig domän och sedan driver en verksamhet som är av samma typ.
Ta t.ex. www.aftonbladet.se, skulle jag då lagligt få registera www.kaftonbladet.se och skriva egna poster med nyheter som hänt i Sverige? Är detta intrång på varumärkte, företagsnamn eller något annat? Anledningen för jag frågar är för att jag har en domän jag tänkt registera som passar perfekt för min hemsida men då var det också de att det finns en hemsida som är precis som min domän om man tar bort första bokstaven. Jag tror själv inte detta är några problem men jag tänkte ändå höra mig för för att vara på den säkra sidan. Tacksam för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ditt exempel innehåller ju "aftonbladet" i en följd, som är ett varumärke/företagsnamn. Jag vill inte spekulera i om om man kan bli åtalad för något, men en ATF kan det bli fråga om. För att man ska förlora en ATF måste tre punkter uppfyllas, varav en handlar om att man konkurrerar på samma marknad. Aftonbladet (nyheter) och Kaftonbladet (nyheter) borde alltså inte vara OK.
Iloveikea.se tillföll IKEA eftersom domänen innehöll IKEA, samt att det var en marknadsplats för begagnade IKEA-möbler. http://www.wn.se/showthread.php?t=36876 http://www.iis.se/docs/beslut_iloveikea.se.pdf Kort och gott... Skapar du en sajt som inte på något sätt handlar om samma sak som den andra snarlika domänens sajt så är det lugnt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag läste själv på någon site att det kan bli frågan om ATF om domänen innehåller just ett företagsnamn eller varumärke och eftersom mitt exempel gjorde det så skulle det säkert leda till problem som du säger. I mitt fall är dock den domän min liknar INTE ett registrerat varumärke och INTE ett företagsnamn. Jag kan vell iofs säga att domänen min liknar är www.blogg.se och företaget bakom den siten är Blogg Esse AB men eftersom "blogg" är ett sånt generellt ord som dem knappast har "rätt" att använda som "eget" så borde vell jag kunna registrera t.ex. www.wblogg.se utan några problem? Även min www.wblogg.se även är en sajt där man kan skapa bloggar? Missförstå mig inte nu, jag är inte ute efter att på något sätt "snylta" på en redan existerande site men när det handlar om just bloggar är det svårt att hitta ett bra domännamn som är kort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Generiska ord och varumärken är det självklart en stor skillnad på. Det är svårt att påvisa ond tro i en ATF gällande ett generiskt ord eftersom företaget i fråga med största sannolikhet inte har ett varumärke registrerat gällande det omtvistade ordet. Men även OM det finns ett registrerat varumärke för det generiska ordet så är det inte säkert att en ATF skulle vinnas av innehavaren av varumärket. Detta då också ond tro/berättigat intresse måste påvisas av sökanden. Ett exempel på ett ATF beslut relaterat till detta är det för Wasa.se (http://www.iis.se/domaner/tvistlosni...atf-beslut/247).
Men ATF beslut är svåra att förutse, mycket handlar om användningen av domänen samt vilken framställan innehavaren för i ATF:en. Kom dock ihåg att du som innehavare aldrig kan bli betalningsskyldig i en ATF, även om den förloras. Det värsta som kan hända är att du förlorar din domän, vilket iofs bara det kan vara nog så jobbigt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|