Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbmaster snor text och bilder ifrån mitt forum

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-03, 19:22 #1
gurkan7 gurkan7 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
gurkan7 gurkan7 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Webbmaster snor text och bilder ifrån mitt forum

En konkurrerande webbmaster snor text som jag och mina användare skriver och lägger upp på sitt forum. Han har även kopierat våra ranks.

Tänkte maila hans webbhotell men vill bara kolla med er först om det är ok att göra så här eller inte.

Ge mig gärna tips på hur man kan driva detta vidare. Han bor inte i Sverige så inga rättsliga åtgärder är möjliga. .
gurkan7 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-03, 21:58 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Försök först att kontakta honom och be honom vänligt att ta bort de kopierade inläggen.

Ignorerar han det, eller svarar att han inte tänkar göra något, så försöker du få webbhotellet att stänga ner sidan eller sätta press på honom på annat sätt.

Om inget funkar så kan du som sista utväg försöka kontakta Google och få honom utesluten. Annars finns risken att Google får för sig att det är konkurrenten som är orginalet.

Samma tips ges här: (om du scrollar ner till "Google Duplicate Content Filter")
http://www.joe-whyte.com/2007/02/03/...ir-loop-holes/

Som du själv säger är den juridiska vägen ganska svår....
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-04, 04:53 #3
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Det är ett jäkla jobb att få sådana typer sluta med detta, men jag har lärt mig att de flesta brukar ta bort texter ganska omgående.

Har själv idag natt kämpat för att en thailändsk sida skulle ta bort alla texter från min guide phiphi.se , där man hade kopierat alla undersidor och alla texter.

I mitt fall var webbhotellet amerikanskt och allt som krävdes för att stänga ner sidan var en blankett. Visst om ägaren hade klagat på nerstängningen hade de öppnat upp sidan igen och då måste man ta det till domstolen

Dock i mitt fall tog ägaren bort allt innehåll som var från vår sida på bara 6 timmar. Tur för det. Oftast så inser de att de gjort fel och vill inte gå vidare utan tar bort det.

Lycka till!

(De flesta känner säkert till copyscape.com - men för de som inte känner till sidan så är den ganska bra och det är bra att ha ett konto där för att kolla sina sidor ibland.)
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-04, 05:51 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej Martin,

Bra att du kunde kontakta webbhotellet. Här i Thailand kopieras det hejvilt och få bryr sig om upphovsrättslagar så länge man inte inkräktar på thailändsk kultur eller populärkultur (officiellt material eller större thailändska produktioner), då kan det nämligen bli liv i luckan.

Delar av en sajt jag har verkar finnas i hundratalet versioner (lättare att kopiera om man inte orkar skriva själv). Dessbättre verkar det inte gett något bakslag i Google-ranking alls.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-04, 12:12 #5
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem

erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem

Har varit med om en skojare som snoode en av mina sidors koncept inklusive artiklar i fulltext med bilder och allt. Ett argt långt e-mail som sa att detta inte var OK och att om det inte togs bort så skulle jag gå vidare med det så var det borta på ett par timmar. "Fick ett förlåt, visste inte att det var så... Men vi kanske kan samarbeta" e-mail. Säkert någon liten 12åring.
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017