FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Efter att fått stadiga 1000+ bsökare per dag från google, har sajten nu rasat till runt 100 besökare per dag. Det skedde helt plötsligt en dag och har fortsatt så.
Någon som vet vad det kan bero på? Jag kan själv hitta min sida i söklistan, men antgligen längre ner än tidigare. Sajten det handlar om är en blog som uppdteras 1 gång per dag. Inga ändringar har gjorts på meta eller robots. Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Svårt att säga vad som hänt utan att veta vilken sajt det gäller. Det verkar dock som att sajten har hamnat i något sorts filter, den finns ju trots allt kvar säger du. Risken att själv drabbas verkar öka om man själv länkar till straffade sajter. Kolla även din avvisningsfrekvens (bounce rate), är den väldigt hög (över 50%) kan det vara anledningen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för hjälpen.
Hur/var kollar jag bounce rate? Vad är det för filter du pratar om? Hur vet man vilka sajter man inte ska länka till? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Som kw_wasabi säger så ska du undvika att länka till sajter som blivit straffade i Google. Länka heller inte till länkfarmar och sajter som pysslar med cloaking vilket ofta är desamma som de straffade sajterna jag nämner i första meningen. Senast redigerad av WebboT den 2010-02-02 klockan 02:15 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
Med avvisningsfrekvens menas hur stor dela av besökarna som bara besöker en sida på sajten. Alltså klickar tiltbaka till sökresultatet, istället för att gå till fler sidor på sajten. Om många gör detta ger det Google en indikation på att sajten inte är så relevant för sökordet/-frasen. Här kan du läsa lite om olika filter som Google har. Jag skulle gissa att du i så fall hamnat i "Google -30", alltså att din sajt har tappat 30 placeringar. Den syns, men långt bak i resultatet. http://www.joe-whyte.com/2007/02/03/...ir-loop-holes/ Hur man vet vilka sajter man kan länka till är inte så lätt. Generellt bör man använda lite sunt förnuft, alltså inte länka till olagligheter. Sedan kan det vara en god idé och se om sajten du ska länka till är indexerad av Google. Är den det brukar det vara relativt säkert. För att se om den är indexerad söker du bara på "site:http://www.doman.se". Få man upp resultat så är den indexerad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kanske du har drabbats hårt av Google's nya personliga sökresultat som rullades ut i början på December 2009?
Innan presenterades ju bara personliga sökresultat om man satt inloggad samtidigt som man gjorde sina sökningar och de vanliga neutrala sökresultaten när man var utloggad. I dag är det de personliga sökresultaten som är de 'vanliga' eftersom alla Googleanvändare 'by default' är opt-in till denna tjänst. Man måste själv opt-out från detta om man vill se de gamla neutrala sökresultaten. Enligt 'experter' så kommer knappt 1% att göra en opt-out, vilket medför att de gamla vanliga neutrala sökresultaten är ett minne blott. De enda som i förmodligen är intresserade av att stänga av funktionen är folk som sitter i forum som detta. Vanligt folk folk kommer definitivt inte göra det eftersom de kommer vara nöjda med de personliga sökresultaten. Alla får mer eller mindre olika sökresultat beroende vilket dator/webbläsare man sitter vid. Detta är en 2 månader gammal nyhet som inte fått den uppmärksamhet som den förtjänar och diskuteras i princip inte alls. Detta är ju en av de största förändringarna Google någonsin gjort. Nåt att bita i för SEO-företagen när de ska bevisa för kunden att; nu minsann ligger ni 1:a på det optimerade sökordet, när kunden i själva verket ser sig själv som resultat 10 på 'sin' dator. :-) Senast redigerad av WebboT den 2010-02-02 klockan 02:59 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Lite beroende på hur fula och smarta SEO-företagen är så skulle det ju faktiskt kunna leda till att det faktiskt är lättare att visa för kunden att de minsann ligger på förstaplatsen. Eftersom kunden förmodligen gillar sin egen sida och gärna söker efter den för att se var den ligger och därefter går in på sidan kommer den därmed stiga i kundens personliga serp. Så om SEO-företagen är lite fula berättar det inte detta utan låter kunden gott tro att det är SEO-företagets förtjänst att sidan har stigit, när det i själva verket är kundens eget klickande. Fast vi får väl hoppas att dem inte är så oärliga. De har ju visat sig vara så snälla när det gäller alla andra metoder...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Risken finns att jag inte tänkt efter nu. Men om en användare söker efter något han/hon aldrig sökt efter förut så kan väl inte något personligt resultat påverka så mycket? Borde inte det neutrala resultatet visas då?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tusen tack för alla svar. Jag ska kolla upp de saker ni nämnt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Om någon söker på t.ex. 'det bästa politiska partiet', så vill inte Google visa upp endast sidor som är förknippade med t.ex. vänsterpartiet även om denna personen av någon (outgrundlig :-) anledning endast besökt sidor förknippade med vänsterpartiet förrut. Sidor förknippade med andra partier kommer vävas in i resultaten. Google kommer naturligtvis aldrig säga hur fördelningen mellan personliga och 'gamla' neutrala resultat ser ut. Själv tror nog på nånstans på max 15-20% personliga och resten neutrala. För att svara på din direkta fråga om en person som aldrig sökt på en specifik fras eller ett specifik ord, kan få upp personliga resultat. Det kan mycket väl inträffa. Säg att jag har besökt Amazon.com massor med gånger tidigare och dessutom handlat av dem ett antal ggr. I dag söker jag efter 'skiftnyckel' som jag aldrig sökt efter tidigare. Google vet ju att jag har stort förtroende för Amazon.com och de har ett mycket stort utval av just skiftnycklar. Därför finns det stor chans att Google visar Amazon.com i högt upp isökresultatet. Trots att de kanske rankar dåligt på just skiftnyckel i de neutrala resultaten. Sitter du däremot vid en dator som aldrig varit uppkopplad på nätet tidigare, eller det är absolut första gången du använder Google överhuvudtaget så kommer naturligtvis endast neutrala resultat visas. Senast redigerad av WebboT den 2010-02-03 klockan 23:52 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|