Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Frågor ang. AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-25, 15:53 #1
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
Standard Frågor ang. AB

Hej,

Behöver svar på ett par sista frågor innan jag formellt startar aktiebolag för första gången:

1. Revision kommer kosta mig ca 10-12 tkr per år och bokföring / övrig ekonomisk administration ca 20 tkr per år. Låter dessa priser rimliga för er? Till er som också lägger ut alla dessa tjänster: är det något speciellt jag bör tänka på?

2. Bolaget kommer att syssla med handel av domännamn och utveckling av webbtjänster. Låt säga att jag köper 10 st domännamn för totalt 100 000 (10k styck) och sedan säljer ett domännamn för 20 000. Skattar jag då för vinsten (10k) eller går det att kvitta hela summan (20k) mot investeringarna företaget har gjort (100k). Alltså, delar man upp det namn för namn eller ses alla investeringar av liknande slag (domännamn i detta fall) som "samma" klumpsumma?
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-25, 18:07 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Man skattar för ev. positivt värde som står på sista raden.

10000-12000 för revision låter lite högt. Om man inte har jätte-
många verifikationer brukar man ligga runt 7000.

Redovisningskonsulten är billigare än revisorn och även här låter
20000 mycket. Men det hänger helt på hur många verifikationer
du har och hur snabb konsulten är.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-25, 19:38 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Revision runt 10 000 kr +/- 3 000 kr är väl rätt normalt för ett mindre aktiebolag.

Löpande redovisning... Redovisningskonsulter brukar ligga runt 500 kr/h... För 20 000 kr får du 40 timmar per år eller drygt 3 timmar per månad. Med månatlig redovisning, avstämning och minimidebitering så låter det inte alls orimligt.

Det finns säkert redovisningskonsulter som är både billigare och dyrare.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-25, 20:27 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
jonny:

Då är det nog bara så att vår redovisningskonsult är
väldigt snabb. För han har högre timpris än ditt exempel.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-26, 08:38 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
LRF konsult tog strax under 400 / timme förra året för en redovisningskonsult och det var ingen överfakturering på antal timmar så 20000 / år låter mycket om du inte har mycket transaktioner och att de ska sköta konteringen. Konterar du själv så brukar det reducera tiden för redovisningskonsulten rätt rejält.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-26, 09:41 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Precis, jag sorterar alla papper och skriver på dem vad det är
för något. Sen lämnar vi över dem till byrån, varje månad.

Det sparar nog en hel del tid.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-26, 11:42 #7
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 62
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 62
1. Helt utan kunskap om din omsättning eller antal verifikationer låter det som en rimlig summa för bokföring, ekonomisk administration och revision. Se dock till att ni förhandlar om tak så att eventuella timarvoden inte rinner iväg.

2. Det beror på hur du bokför inköpen av domäner. Förmodligen kommer du att bokföra domänerna som tillgångar (smartast). Köpen av domänerna påverkar då inte resultatet (dvs vinsten). När du säljer en domän för 20 000 ökar dina tillgångar med 20 000 (pengarna du får in) samtidigt som de minskar tillgångar med 10 000 (bokförda värdet på den domänen).
Din vinst är då, som du skriver, 10 000 kronor (20 000 minus 10 000).

Du kvittar inte mot hela summan på 100 000. Du har fortfarande kvar domäner till ett värde av 90 000 kronor.

Lycka till med aktiebolaget!
Tore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-26, 15:05 #8
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
Hej.

Någon som har tips på en bra (gärna kunnig inom IT) och billig revisor i Skåne om 10-12 tkr låter för mycket? Gärna från egen erfarenhet inom relaterade branscher.

Jag kommer inte ha särskilt många verifikationer alls i början (få men större) och kommer inledningsvis att köra upplägget att jag överlämnar papper med förklaring som underlag till de som sköter bokföringen.

Tore: Tack för svaret. Vad är alternativet till att boka dem som tillgångar och vad är fördelar/nackdelar med de olika metoderna?

Tacksam

Senast redigerad av icehole den 2010-01-26 klockan 15:09 Anledning: stavfel och tillägg
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-26, 21:32 #9
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 62
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av icehole Visa inlägg
Tore: Tack för svaret. Vad är alternativet till att boka dem som tillgångar och vad är fördelar/nackdelar med de olika metoderna?

Tacksam
Det enda alternativet skulle vara att boka dem som kostnader när du köper dem. Då skulle du få en lägre vinst och mindre att skatta (förutsatt att du går så mycket med vinst).

Att göra på det sättet ser jag dock bara nackdelar med. Ditt problem i början kommer vara att gå med vinst och ha tillräckligt mycket tillgångar (du vill t.ex. inte gå så lågt i tillgångar att du förbrukar aktiekapitalet och måste sätta företaget i konkurs).

Frågan är egentligen teoretisk, jag tror inte att revisorn skulle godkänna att du bokar dem som kostnader. Kostnader är sådant du förbrukar under ett år (t.ex. telefonräkningen). Om du kan sälja vidare domänerna ska de definitivt bokföras som tillgångar. :-)

Hoppas det besvarade frågan.
Tore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-26, 22:31 #10
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Domäner som är köpta i avsikt att säljas vidare ska bokas som lager. De får ej skrivas ner.

Alla dina intäkter blir således vinst.

Min revisor kostar 7 papp i år, men 10 papp förra. Bokslutsarbete cirka 10 papp av konsult.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017