FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Eftersom frågan är av juridisk karaktär tänkte jag ta upp det här. Ska i dagarna sälja en av mina sidor för en ansenlig summa. Det är första gången jag säljer en av mina sidor (för en större summa). Har ni tips på vad jag behöver ha med i avtalet? Bör jag ens skriva ett avtal om inte köparen ber om det? Nåt annat att tänka på? Senast redigerad av candlestick den 2010-01-20 klockan 22:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Det är alltid bra att skriva avtal, där du nämner vad som gäller från din sida efter att köpet är klart. Om köparen kan kontakta dig angående ändringar osv. Rättigheter av bilder, texter med mera. Ett avtal underlättar om det skulle bli något problem i framtiden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är lite liv i tråden så jag fyller i några punkter som jag själv kommit på:
Vilka punkter kan Köparen tänkas vilja ha med? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vad som ingår i köpet är ju bra att ha med. Vad menas med "sidan". T.ex: 1. Köpet avser: - Domänen blablabla.com - Rätt att använda koden som driver sidan just nu Kommentar: Bra att skriva "rätt att använda koden" istället för "alla rättigheter till koden". På så sätt kan du återanvända snuttar av koden till ditt nästa projekt (givetvis en punkt du kan backa på om köparen är grinig). Jag skulle inte skriva "Avtalet är bekräftat när köpessumman är överförd" utan istället kräva den andres underskrift. Annars behöver ju köparen inte betala för sajten (han ingår ju avtalet först när han betalar). Formuleringen jag tror du är ute efter är: "Candlestick är ägare till sidan fram tills full betalning genomförts". På så sätt, om han inte betalar är du fortfarande ägare av sidan. Sen finns det ju en massa inledande formalia som "Avtal mellan bla bla och blu blu gällande köp av webbsajt" Om det gäller stora summor kan det vara bra att låta en advokat skriva ett avtal åt dig. Det borde han kunna göra för inte allt för många tusenlappar. Sen kan du återanvända dig av det avtalet nästa gång du säljer en sajt. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack tore,det var ett mycket givande svar!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag ger samma tips som Tore vad gäller advokat.
Försökt inte att skriva avtalet själv om motparten har en jurist. Det är stor sannolik att dom försöker lura dig och om det är en "ansenlig summa" kan kanske 10,20,30,40,50-000 vara en billig försäkring mot att du blir lurad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||