FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hej,
Har läst lite på den lagen och går det för en internetbutik att avtala bort det, genom att ha detta skrivet i sina villkor? Citat:
Har jag fel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Distansavtalslagen kan du aldrig förhandla bort mot en konsument. Dock är öppet köp helt frivilligt att ge.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag uttryckte mig fel. Menade just vissa delar, som Öppet Köp (Ångerfristen) och Bytesrätt. Klart att garantier mm. gäller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ångerrätten (14 dagar) ingår i distansavtalslagen.
Citat:
Jag har sett en del butiker som försöker avtala bort det, konstigt nog. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nej, du kan inte avtala bort ångerfristen. Det finns ett antal produkter och tjänster (specificerade i lagen) som är undantagna från ångerfrist, till exempel vissa typer av biljetter. Du behöver inte heller lämna ångerfrist på produkter som särskilt anpassats för kunden, till exempel trycksaker.
I övrigt är ångerfristen till för att skydda konsumenten mot att varan är annorlunda än vad som framgick av beskrivningen, till exempel att storleken är fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du kan aldrig avtala bort en lag, Distansavtalslagen gäller alltid oavsett vad du skriver i dina egna avtal.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Däremot råder det avtalsfrihet inom köpelagen dvs mellan två näringsidkare är det fritt fram att träffa avtal som går utanför lag och t o m reducerar förmåner enligt lag för endera part. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
borde varit övertydlig jag menade just det att du kan aldrig avtala bort en lag mot konsument när du är näringsidkare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du måster erbjuda 14 dagars ångersfrist på de allra flesta produkter undantag nämns ju tidigare i tråden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |