FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej !
Jag är på jakt efter ett skript till min sida som visar med en röd grön eller en gul lampa, när mina tjänster är ok eller inte ! Allt en form av port kontroll av exl.v 80, 21, 110, ja ni för står nog. Jag har letat och googlat men hittar ingen bra ! Om ni tittar på min sida så finns det ett grått fält uppe till vänster det är där jag skulle vilja ha den ! www.mcenetwork.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kör Nagios (bra även för er interna övervakning av tjänster, larm etc!) och skriv någon enkel wrapper som läser av statusen från Nagios. Det är mitt tips i alla fall.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Nja jag behöver inte ett helt system för detta, har redan en egen övervakning över mina servar! ServerWatch ! Vill bara ha något enkelt till sidan, ps. jag är helt värdelös i php så en färdig kod sitter alltid fint fint..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Synd att du är dålig på kod. Det absolut lättaste vore ju att hämta informationen från det övervakningssystem du redan har igång.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Fixade denna kod: <?php $ip = "127.0.0.1"; $port = "25"; if (! $sock = @fsockopen($ip, $port, $num, $error, 5)) echo '<div align="center">SMTP Server: <font color=red><b>Nere</b></FONT></div><br>'; else{ echo '<div align="center">SMTP Server: <font color=green><b>OK</b></FONT></div>'; fclose($sock); } ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
om du gör det du gjorde och lägger in informationen i en databas som en enkel variabel.
Gör detta till ett cronjob med den intervallen du vill. Kanske 1 gång per minut. då är databasen cache. Sedan tar du informationen ifrån databasen och baserar "nere/ok" på detta. går att göra ändå mer avancerat men känns lite onödigt. Då slipper du iallafall problemet med att 1. du belastar mailservrarna osv, 2. om servern är nere så laddar inte din sida. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|