Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad är ett intressant bud?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-23, 09:51 #1
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare

Standard Vad är ett intressant bud?

Jag vill köpa 2 domännamn till en webbtjänst jag ska starta om några månader och jag har kontaktat respektives registrar för att meddela domänägarna att jag vill komma i kontakt med dem.

Jag har inte lagt något bud ännu.

Domänerna är endast parkerade och nyligen registrerade (1 månad resp. 1 dag sedan)

Hur mycket skulle ni anse vara ett intressant bud om ni hade en domän och blev kontaktad på samma sätt?

Domännamnen är ett bestämt substantiv, det ena med ett 'ä' i namnet och det andra ett 'a', därav 2 st. Dvs hasten.se och hästen.se (exempel)
Det är .se domäner det handlar om.

Som sagt, vilken summa hade intresserat er? Om vi säger att ägaren inte har några planer på att bygga en större sajt bakom domännamnet. (Gör det antagandet eftersom jag äger .com/.nu för namnen a/ä)
Domänerna är rätt kritiska för mig (men det får ju inte dem veta ) och jag vill ju självklart komma så billigt undan som möjligt.

Förhandlingstips tas gärna emot ock.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-23, 10:21 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Tyvärr är det så att de flesta domänägare tror att deras domäner är värde hur mycket som helst och behåller dem hellre utan att tjäna en krona än att sälja dem ens för en rejäl hacka.
Om ägaren är relativt vettig så kan du räkna med att i en förhandling så går du ut med hälften så mycket som du till slut räknar med att betala, och när du får ett motbud så räkna med att ni saxar er fram till nånstans mitt emellan era utgångsbud. Detta gäller bara i förhandlingar där folk verkligen vill komma till avslut. Vill han inte sälja är det ingen ide att ens börja, det ger bara vatten på kvarnen. "Kolla, jag har fått ett bud på x tusen för denna domänen, då är den säkert värd flera hundra tusen när jag väl säljer den om 10 år."
Mitt råd är att jobba parallellt med flera olika namn och förhandla med flera olika säljare, samt att låta dem veta om det, då lockar du fram de som verkligen är villiga att göra affär. Jobba vidare med dem och skit i de andra.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-23, 10:47 #3
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ett annat tips är att regga domänerna tidigt i projektet:-)
Eftersom du kontaktar ägeran som kommer dom givetvis tro att deras domän är värd miljarder (väldigt vanligt med .se-domäner) och att han kommer blir rik på den.

Jag själv skulle nog börja med att ge dom ett riktigt skambud.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-23, 14:48 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Med tanke på att du äger .com/.nu och att denna person väldigt nydligen registerat .SE så har han/hon med stor sannolikhet sett din registrering och är ute efter att tjäna snabba pengar.

Jag hade nog inte hört av mig alls till personen och tagit den med snapback om ett år.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-23, 15:17 #5
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Hur budet värderas kan skilja en hel del beroende om det är privat eller företag som står bakom. Hos företagare är det ofta bättre koll på hur mycket som budet verkligen är värt efter skatt.
PerD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-30, 17:54 #6
Gstar Gstar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Gstar Gstar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Det finns ett par saker du bör tänka på. Men jag skriver dem inte här utan jag PM:ar.
Gstar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-03, 15:40 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Update:
Okej jag fick tag på 1 av domänerna till slut.

Nu har jag alla .se/.nu/.com för namnet förutom "hästen.se" (IDN .se-domän alltså, (exempelnamn))

Hade ni marknadsfört varumärket som domännamn eller inte när man har alla domänamn förutom det jag nämnde? I detta fall är det en hemsida, men det känns så tråkigt/dassigt att ha toppdomän i varumärket, eller?

Hur är det för övrigt med svenska folket, har man fattat att IDN-domäner finns ännu eller inte?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-03, 16:56 #8
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Hade ni marknadsfört varumärket som domännamn eller inte när man har alla domänamn förutom det jag nämnde? I detta fall är det en hemsida, men det känns så tråkigt/dassigt att ha toppdomän i varumärket, eller?
För min del; nej.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017