FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag är usel på javascript men har iaf lyckats knåpa ihop en funktion som gör det jag vill men borde det inte gå att byta ut 10 IF-satser mot en och ha ett dynamiskt variabelnamn? Det jag vill göra är att lägga ihop summan av 1 till 10 varibler, antalet varierar, för att se om totalen är mindre än 1 och då visa ett felmeddelande. Använder jQuery Form plugin för att hantera formuläret och hämta data med AJAX (det borde dock inte ha någon betydelse). Så här ser koden ut: function validate_crt(formData, jqForm, options) { var antaltotal=0; var form = jqForm[0]; if (form.antal1==undefined){}else{if (form.antal1.value>0) {antaltotal=antaltotal+form.antal1.value}} if (form.antal2==undefined){}else{if (form.antal2.value>0) {antaltotal=antaltotal+form.antal2.value}} if (form.antal3==undefined){}else{if (form.antal3.value>0) {antaltotal=antaltotal+form.antal3.value}} if (form.antal4==undefined){}else{if (form.antal4.value>0) {antaltotal=antaltotal+form.antal4.value}} if (form.antal5==undefined){}else{if (form.antal5.value>0) {antaltotal=antaltotal+form.antal5.value}} if (form.antal6==undefined){}else{if (form.antal6.value>0) {antaltotal=antaltotal+form.antal6.value}} if (form.antal7==undefined){}else{if (form.antal7.value>0) {antaltotal=antaltotal+form.antal7.value}} if (form.antal8==undefined){}else{if (form.antal8.value>0) {antaltotal=antaltotal+form.antal8.value}} if (form.antal9==undefined){}else{if (form.antal9.value>0) {antaltotal=antaltotal+form.antal9.value}} if (form.antal10==undefined){}else{if (form.antal10.value>0) {antaltotal=antaltotal+form.antal10.value}} if (antaltotal<1) { alert('Skriv in önskat antal och klicka sedan på LÄGG I KUNDVAGNEN'); return false; } $('#kundvagn_submit').hide(); $('#kundvagn_submit_loading').show(); return true; } Några bra idéer? |
||
![]() |
![]() |
|
|