Flitig postare
|
|
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
|
Reklamationer/Hävning/Konsumentköplagen
Hej,
Ännu en kund på halsen så jag måste fråga rörande detta, har generellt rätt bra koll på konsumentköplagen och distansavtalslagen även om båda enligt mig är väldigt luddigt utformade.
Så, har en kund som köpt en ficklampa, dyrare modell för runt 1000:- med uppladdningsbara batterier och laddare, ett av batterierna gick sönder efter ca 3 veckor, ingen stor sak, skickade nytt, efter ytterligare 2-3 veckor går ett till sönder, kund blir sne och förbannad så som plåster på såren så skickar jag honom två nya för det trasiga. Nu efter en dryg månad hör han av sig igen och ytterligare ett batteri har gått sönder och tar inte emot laddning, försöker på ett sakligt sätt förklara för honom att det kan ha med handhavandet att göra och att vi så långt, efter att ha sålt hundratals av dessa lampor aldrig varit med om något liknande. Han blir förstås förbannad och hävdar sin rätt, att han har möjlighet att häva köpet efter två reparationer/omleveranser som inte löst problemet (troligen olika batterier varje gång men..). Han förklarar vidare att han har 3 års reklamationsrätt, trots att han är medveten om att vi endast ger 30 dagars garanti på batterier och glödlampor. Det har gått mer än 30 dagar sedan vi senast skickade honom ett nytt batteri, så frågan lyder, innefattas batterier, glödlampor, bläckpatroner och dylika förbrukningsvaror av denna reklamationsrätt? Kan han hävda att för att kunna använda ficklampan så måste batterierna fungera och därför har han rätt att häva köpet? Kan man reklamera en taklampa på ICA för att glödlampan lägger av efter 2 veckor, 2 månader, 2 år?
|