FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
God kväll alla på WN!
Först och främst tänkte jag be om ursäkt ifall jag har postat den här tråden i fel forumdel och jag hoppas då att den bara kan flyttas vidare. Sedan självklart hoppas jag att det inte finns en annan del som berör detta ämne (hittade inte när jag sökte och vill besvära folk i onödan). Nu till saken! Jag och en vän har precis startat upp en hemsida och vill ha lite tävlingar såhär nu innan jul på sidan för att bland annat locka besökare och få lite extra material på sidan. Vi träffades och intervjuade en kille för bara någon dag sedan och efter intervjun så tänkte jag att jag lika gärna kunde fråga ifall hans verksamhet kunde hjälpa till med material till tävlingarna. Till min förvåning var han positiv till det och erbjöd oss mer saker än vad vi hade hoppats på. Men grejen är att vi skulle vilja ha lite fler sponsorer till tävlingar (för att variera vinstpriset och locka fler besökare till sidan). Vi har i nuläget två potentiella företag vi hade tänkt fråga, men ingen utav dessa kommer vi att ha möjlighet att prata med öga mot öga. Jag har funderat lite på detta och VARFÖR de skulle kunna tänka sig att hjälpa till:
Nu till frågan: Säg att jag ringer/skickar ett e-post meddelade till företaget i fråga. Hur ska man då lägga upp det hela? Känns väldigt oförskämt att bara fråga rakt på sak. Man måste ju berätta om sin sida osv. Vad är era erfarenheter av att marknadsföra er själva/hemsidan? För jag vet att det går. Så hur får man det man vill? Ska man skriva brevet eller ringa och låta väldigt övertygad om att man kommer att få något (köra 'ni vill ha mig'-stilen?) eller ska man köra på 'njae... jag vet inte... jag hoppas i alla fall på att ni kan hjälpa till'? Både jag och min vän pluggar på gymnasiet och jag har även frågat min före detta lärare och han sade att han gillade idén starkt och att han kunde fråga rektorn ifall inte skulle kunde hjälpa till med något. Men han var tveksam eftersom skolan egentligen inte vill lägga pengar på saker "utanför" skolan. Jag behöver alla 'sälj tips' jag kan få och hoppas verkligen att ni bemöter mig med goda råd. Kan tillägga att om jag hade pengarna hade jag betalat sakerna själva då det rör sig om produkter i kanske 150-200 kronors klass och kanske två bidrag/företag eller mer (men det är ju upp till dem). En sak till, jag har varken råd eller tid i nuläget att köpa någon bok om ämnet. Läser alldeles för långsamt tyvärr, så det är inte att jag är lat. Jag hoppas att bemötandet gentemot mig kommer att vara bra och jag önskar er alla lycka till med era sidor och jag har precis börjat lära mig mer om marknadsföring och det är mycket tack vare den här sidan som jag har fått upp intresset för det. I hopp om svar! Hälsningar, Christoffer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Tror det bästa är en personlig kontakt som intervjun också visade. Försök starta en dialog som ni gjorde med första företaget. Vem som är rätt person är ju omöjligt att veta men kolla lite på deras hemsida och läs på om företaget innan kontakt. Just sponsorbiten brukar vara den som är marknadsansvarig område men gäller det en mindre kostnad så är det nog fler som kan bestämma. Berätta lite om projektet men håll er till sanningen angående hur populär sidan är/räknas bli. Ger bättre chans till vidare samarbete. Annars lovar ni sådant som ni får svårt att uppfylla. En annan sak att tänka på är att företaget förmodligen redan får en massa förslag om sponsring där de flesta mailen säkert åker rakt i papperskorgen. Många e-handelsföretag skriver på sina hemsidor att det inte ens är någon idé att fråga. För det är ju så att sajter där deras sponsring vore mest intressant för deras del där är det inte lika intressant för siten att upplåta gratisreklam, där handlar det istället om vilket värde ett sponsrande företag ger åt siten istället för tvärtom. Så jag tror det bästa är att vara ärlig med vad ni tror företaget får ut av samarbetet och fokusera istället på kanske framtida samarbeten och att företaget syns i ett positivt ljus genom att hjälpa er. En annan sak om ni inte redan har bestämt vilka företag ni ska vända er till är att söka lite efter företag som brukar sponsra med vinster. Söka på Google efter "tävlingen sponsras av" och vända sig till något av dessa företag. Kan ju vara så att det ingår i deras marknadsföring att sponsra många tävlingar. Ett annat råd angående tävlingar är att också bestämma vem som ska vara ansvarig för utskicken/meddela vinnarna. Kan bli en rejäl portokostnad beroende vad det är för prylar om ni får allt i ett paket och sedan själva får skicka ut prylarna till vinnarna. Det är just denna administrativa bit som för företaget oftast är den största kostnaden. Tänk också på att det är ni som står som ansvariga för tävlingarna och det är till er som folk kommer att vända sig om de inte får sina utlovade vinster. Så lika mycket som att en sponsrande företag måste ha förtroende för er så är det lika viktigt att ni har förtroende för företaget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tack för ditt svar =) Jo det är vi som meddelar vinnarna och skickar ut vinsterna. Vi vet redan vad det är för företag ( inga tunga produkter ) och står för portot osv. Så på den biten är det inga problem. Det är för oss omöjligt att träffa företagen öga mot öga då ingen av oss bor i närheten utav företaget i fråga. Jag får försöka snickra ihop något meddelande/komma på ett samtal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag sitter på andra sidan, dvs jag får en hel del mail ang sponsring av vinster etc. Det jag saknar varje gång är vad jag får förutom att "vårt namn kommer synas på hemsidan" är lite mer ingående information. Mina tips är följande:
- Skriv vad ni önskar bli sponsrade med dvs nyckelring, DVD-skiva eller ljudanläggning. Jag vill inte komma i en situation där jag erbjuder 10st nyckelringar och ni är ute efter en ljudanläggning. Där kan ni även bli mer personliga eftersom ni visar att ni faktiskt har kolla vår sida och läst på innan ni kontaktar oss. Vill inte få känsla av ett massbrev. - Skriv vad ni erbjuder, dvs en tackannons på 100 * 200 px på första sida med länk, finnas med en nyhetsutskick under 1 år i sponsorrutan osv, osv. Jag vill veta vad jag får och det ska kännas som jag får lite extra. - Få fram siffror på besökare, målgrupp osv så jag vet vilken kundgrupp jag når samt att jag vill veta att er sida är seriös och inte en täckmantel för tiggarbrev och ni använder vinsterna till något helt annat. - När tävligen etc har tänkt att genomföras dvs datum eller månad etc. - Skriv ut alla er kontaktuppgifter. Många avslutar bara med sitt förnamn och ibland med hotmail-adress... - Avsluta gärna med en möjlighet att tacka nej till framtida sponsor förfrågande samt kanske en text om att jag kanske inte har möjlighet att sponsra just nu men är eventuellt intresserad i framtiden. Ni bygger ett nätverk av sponsorer för framtiden. Lycka till. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|