Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

En ren hypotetisk fråga angående Dropshiping

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-18, 17:26 #1
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Standard En ren hypotetisk fråga angående Dropshiping

Tjo,

Man har ju sedan länge noterat x antal återförsäljare för diverse prylar från fabriker och annat i Asien då främst Japan, Kina, Thailand och lite andra länder där omkring. Många säljer prylarna via auktioner och liknande medan andra säljer grejerna från egna webbutiker och sätter sina egna priser.

Jag satt och tänkte att det är ju massa extra jobb med att lägga upp auktioner osv så enklast borde ju vara att lägga upp en enkel webbutik med paypal och annat betalsätt om man föredrar det och ta emot en order sedan bara surfa in på sin leverantör som sedan "dropshipar" beställda varor till kunden.

Dock funderade jag över det hela att behöver man starta ett företag för att göra detta via en webbutik? Säljer man via tex ebay så kan man ju bara hävda att man bor där nere och vill sälja lite billiga saker man kommer över via en bekant på en fabrik eller vad som helst.

Skall man öppna en riktig butik på nätet antar jag att du bör ha ett registrerat företag eller liknande? Men om man nu inte är intresserad av att i förstahand rikta sig till Sverige var skulle det vara enklast att sätta upp sitt företags säte eller kan man på något sätt komma undan själva behovet av att ha ett företag?

Självklart ser ju inte det bra ut i kundens ögon men om man på sidan informerar om att man bara är en privatperson som råkat komma över ett parti med de grejer man saluför och valde att sätta upp en enkel webbutik istället för att sitta och lägga ut massa annonser på tex ebay, tradera, blocket eller liknande?

Paypal har väl inte några direkta krav att du skall visa att du har ett registrerat företag för att få ta emot betalningar osv?

Nu är detta rent hypotetiska tankar om hur det hela går till osv om ett ämne jag har varit rätt intresserad av men inte funnit svar på. Självklart bör man ju vilja driva det hela så snyggt som möjligt så att de tänkta kunderna känner sig säkra att handla hos just din butik, finns ju många sådana här internationella små butiker som kanske bara kränger billiga usb minnen från Kina men det är omöjligt att få fram om det är ett riktigt företag bakom.

Min uppfattning är väl att rätt många enbart är privatpersoner som får det hela att framstå som ett företag och sedan tjänar lite extra i månaden vid sidan av något annat såsom deras vanliga arbete. Bara jag som fått för mig det eller är det så dom gör? Och typ lever på hoppet om att staten, skatteverket eller vad det nu är inte skall bli för intresserade av dom?

Mvh,
Viper
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017