FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag har precis fått vantarna på en ny Macbook Pro och började titta på den inbyggda Apache2 servern som följer med. Allting verkade kanon tills jag försökte använda mig av .htaccess och fixa till mina URL:er. Mitt problem är följande: Om jag skriver in http://exampel.se/controller så mappas den automatiskt till controller.php och min kontroller klass anropas istället. Det är inget fel i min .htaccess fil för jag får samma "fel" när jag kommenterar ut allting i .htaccess filen. Någon som vet om det finns någon inställning i apache eller php som säger att man ska leta efter .php om ingen filändelse har angivits? MVH Niklas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Apache modulen mod_speling
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Borde inte va svårt för dig att hitta en liten guide att följa. Sen så kan jag ju påpeka att det kan vara lite drygt om du måste kompilera och installera om php med gd stöd ![]() Men har själv lite mod_rewrite saker att göra så kanske skulle ta och fixa detta på en gång, kan återkomma om det inte löser sig för dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Tack för båda svaren. Känner att jag har alldels för lite koll på vad jag håller på med. Givetvis har jag startat om apache också... Senast redigerad av engram den 2009-11-12 klockan 22:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du har 2st lösningar:
1. Byt plats eller namn på filen 2. Avaktivera "Webbdelning" och installera MAMP paketet istället. (Testade min standard installation och verkar inte finnas detta där) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
det finns ett underbart litet program som heter "headdress" som med ett enkelt interface gör att du kan göra alla ändringar i den förinstallerade apaches config.
Tyvärr utvecklas det inte längre men det ligger kvar lite här och var på nätet. Här t.ex. http://www.macupdate.com/info.php/id/21706/headdress |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack igen alla för era svar.
Jag körde MAMP förut men då det inte stödjer PHP 5.3 ännu så började jag titta på de inbyggda Apache och PHP modulerna där PHP 5.3 stöds. Jag har tittat vidare och det verkar som om MultiViews kan ha något med det att göra. Jag återkommer om jag löser mitt problem. Tack igen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Slutade med att jag installerade XXAMP istället där PHP 5.3 följer med. Tack för all hjälp.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|