Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

RSS Feeds på hemsida tillåtet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-11, 17:29 #1
johancmedia johancmedia är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2009
Nykomling

Standard RSS Feeds på hemsida tillåtet?

Jag har en fråga angående rss feeds.
Är det tillåtet att ha rss feeds från nyhetssidor på en hemsida om man visar källan under texten och länkar till nyheten på nyhetssidan ?

MVH
Johan

Senast redigerad av johancmedia den 2009-11-11 klockan 17:41
johancmedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-11, 18:39 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Om du bara visar utdrag ur nyheterna ska det inte vara några problem.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-11, 22:02 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Om du bara visar utdrag ur nyheterna ska det inte vara några problem.
kolla på min hemsida hur jag har tänkt visa dem: http://www.cykelkoll.cz.cc
Oläst 2009-11-13, 12:48 #4
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Visar du bara ett utdrag ur nyheten på din sajt och länkar till hela nyheten, och länken öppnas i ett nytt fönster, utanför ditt frame, bör det inte vara något problem.

Visar du hela nyheten på din domän genom att länka in hela nyheten/nyhetskällan inom ditt frame, (som du verkar göra) kan det eventuellt innebära juridiska problem om du inte har tillstånd från nyhetskällan att visa eller återpublicera deras material. Speciellt om du har en kommersiell ambition med din sajt.

Det rasade en festlig debatt om länkning inom frames i somras. Orkar du läsa igenom den tråden ;-) så hittar du mängder av hänvisningar till olika case, fakta, rättsfall och juridik som är applicerbara på din frågeställning. http://www.wn.se/showthread.php?t=38264
Blomsterpassion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-13, 14:23 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Ett tips som många uppskattar är om du tydligt skriver ut att det du visar nedan är en annan sida.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-13, 15:31 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Ett tips som många uppskattar är om du tydligt skriver ut att det du visar nedan är en annan sida.
Menar du att tex. nedanför frames headern skriva: "en nyhet från hemsida.com" med fetstil och länka till nyhetssidans startsida?.
Oläst 2009-11-13, 16:45 #7
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Citat:
Ursprungligen postat av johancmedia Visa inlägg
Jag har en fråga angående rss feeds.
Är det tillåtet att ha rss feeds från nyhetssidor på en hemsida om man visar källan under texten och länkar till nyheten på nyhetssidan ?
Du bör ha tillstånd från källan du tänkt visa ifrån. Det är inte alla som ger tillstånd.

Rent juridiskt är det en gråzon om du inte har tillstånd.

Man kan hävda att det bara är citat, men citaträtten är ganska begränsad.

"22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i
överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av
ändamålet." - Lag (1960:729), http://www.riksdagen.se/webbnav/inde......et=1960:729

I regel får man enbart citera mindre stycken som sedan används t.ex. i en egen artikel där citatet har en relevans till den egna texten. Det man citerar får inte utgöra den största delen av sitt eget verk.

Du citerar inte bara en liten del av en nyhet, du citerar allt i rss-filen och du gör det upprepande gånger. Därför kan man knappast kalla det för ett citat.

Om du får tillstånd bör du indexera nyheterna till en egen databas så du inte belastar källans server varje gång någon går in på din sida. Du bör inte heller indexera en rss-fil allt för ofta. Har du 10 besökare om dagen är det inte riktigt motiverat att indexera RSS-filerna en gång i sekunden.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 22:22 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ric Visa inlägg
Du bör ha tillstånd från källan du tänkt visa ifrån. Det är inte alla som ger tillstånd.

Rent juridiskt är det en gråzon om du inte har tillstånd.

Man kan hävda att det bara är citat, men citaträtten är ganska begränsad.

"22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i
överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av
ändamålet." - Lag (1960:729), http://www.riksdagen.se/webbnav/inde......et=1960:729

I regel får man enbart citera mindre stycken som sedan används t.ex. i en egen artikel där citatet har en relevans till den egna texten. Det man citerar får inte utgöra den största delen av sitt eget verk.

Du citerar inte bara en liten del av en nyhet, du citerar allt i rss-filen och du gör det upprepande gånger. Därför kan man knappast kalla det för ett citat.

Om du får tillstånd bör du indexera nyheterna till en egen databas så du inte belastar källans server varje gång någon går in på din sida. Du bör inte heller indexera en rss-fil allt för ofta. Har du 10 besökare om dagen är det inte riktigt motiverat att indexera RSS-filerna en gång i sekunden.
I teorin håller jag med dig, i praktiken är det dock sällan några problem. Normalt sett är rss:erna bara en mindre del av innehållet och användandet av dessa är oftast gratis marknadsföring vilket de flesta uppskattar, givet att man inte hämtar i realtid eller gör något annat dumt.
Oläst 2010-08-10, 14:41 #9
vidirs avatar
vidir vidir är inte uppkopplad
Medlem

vidir vidir är inte uppkopplad
Medlem
vidirs avatar

väcker lite liv i denna eftersom fick kontakt med en journalist som ville ha betalt för "återpublicering" av sina artiklar. jag har satt in RSS många intressanta källor på en av mina sidor som hämtar nyhetsrubrik + description sedan är det länk till källan för att läsa mer. I NYTT FÖNSTER!!!

Men det är vissa av källorna som i vissa fall publicerar hela artikel rubbet i description som jag fattar det en miss i tekninken på webbsidan som källan använder sig av. Är inte description funktionen avsett för beskrivning?

Alla källor jag använder har jag kollat upp och de erbjuder fri användning av deras rss och det nämns inte ens något om att de inte får användas i kommerciellt syfte och jag misstänker att författarna inte vet något om att deras utgivare har en RSS funktion och tror att jag sitter och kopierar och klistrar in deras texter. Ja! Jag har kommerciellt syfte, jag använder mig av google ad sense men dock är webbsidan privat som hobby och ideellt driven.

Skall någon dra mig för rättegång, åker jag då för stöld av upphovsrättat material, fängelse, skadestång etc...?

Senast redigerad av vidir den 2010-08-10 klockan 14:42 Anledning: stavning
vidir är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 15:08 #10
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av vidir Visa inlägg
väcker lite liv i denna eftersom fick kontakt med en journalist som ville ha betalt för "återpublicering" av sina artiklar. jag har satt in RSS många intressanta källor på en av mina sidor som hämtar nyhetsrubrik + description sedan är det länk till källan för att läsa mer. I NYTT FÖNSTER!!!

Men det är vissa av källorna som i vissa fall publicerar hela artikel rubbet i description som jag fattar det en miss i tekninken på webbsidan som källan använder sig av. Är inte description funktionen avsett för beskrivning?

Alla källor jag använder har jag kollat upp och de erbjuder fri användning av deras rss och det nämns inte ens något om att de inte får användas i kommerciellt syfte och jag misstänker att författarna inte vet något om att deras utgivare har en RSS funktion och tror att jag sitter och kopierar och klistrar in deras texter. Ja! Jag har kommerciellt syfte, jag använder mig av google ad sense men dock är webbsidan privat som hobby och ideellt driven.

Skall någon dra mig för rättegång, åker jag då för stöld av upphovsrättat material, fängelse, skadestång etc...?
Tror inte du behöver vara orolig direkt, de jobbigaste som kan hända är väll om du får ta bort artiklarna.
Kan du inte sätta att den bara skriver ut *** ord så du kommer runt om de har publicerat hela artikeln i descr.

Du är inte ensam om autobloggar och rss grejer på Iiiinternet direkt.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017