Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Egna kläder

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-04, 01:14 #1
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Standard Egna kläder

Kommer behöva tillverka begränsade serier av kläder med egen design, underkläder, linnen och andra kläder lämpade framför alltför tonårstjejer.

Finns det någon med erfarenhet av detta eller som kan tipsa om var man skall börja. Även branding, eller vad man skall kalla det, av "skönhetsprodukter" är av stort intresse.

Tips mottages tacksamt i tråd eller PM.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-04, 15:57 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det beror helt på din affärsmodell.

Du kan välja att endast använda svensktillverkat, och använda det i din marknadsföring och därmed kunna ta upp det som en "kvalitetsfaktor" och därmed kunna ta bättre betalt.

Får små nischade aktörer brukar det nästan uteslutande vara bättrre att "skumma" marknaden genom att presentera något nytt, unikt, med hög kvalitet och status, och därmed ta ett högre pris.

Det här är inte bara en frågan om att hitta billiga leverantörer utan om att skapa hela din affärsmodell kring något nischat. Så du bör ta dig en ordentlig funderare på vilken väg du ska gå. Jag tror det finns mer utrymme för dig om du hittar en nisch med något unikt och exklusivt än att leta lågprisleverantörer.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-04, 18:43 #3
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Tack Conny, jag har min nisch helt klar för mig och den är inte så otroligt liten, men jag vet inte riktigt var jag skall börja. Jag skall starta ett helt nytt "brand" och inom flera kategorier (kläder, smink, gadgets) som passar tonårstjejer, eller snarare från 10-12 till 20-22, där målgruppen ligger. Det finns en mycket stark potential och jag beheöver snickra ihop ett "paket".
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-04, 21:09 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jag skulle börja inom en nisch. När det gäller kläder skulle jag gå på noname-kläder av hög kvalitet. Det finns flera sådana märken på marknaden. Rebranda och tryck.

Ska du designa plagg med skärningar och eget material... ja då vetetusan. Den initiala investeringen för sådant är ganska hög framförallt tidsmässigt och energimässigt. Du måste även kunna skala det vidare så det funkar inte att hitta en villig mamma som syr upp det

Jag tror inte märken startar med alla nischer direkt. Kör den som är lättast att penetrera först och bredda sedan. Du kommer inte hitta någon helhetsleverantör av "märkeslinjer" men du kan hitta ett tryckeri som är ÅF och har stort kontaktnät och kan fixa i princip allt åt dig. Det beror såklart lite på vad exakt du ska göra.

Problemet är att du kommer behöva binda enormt mycket kapital för att få ner priserna, speciellt om du ska customtillverka plagg och produkter. Så jag tror på att gå smalt först...
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-04, 23:25 #5
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Sant, men i detta fall pratar vi om kanske fyra fem olikka plagg i olika storlekar och färger, fyra-fem hudvårdsprodukter och sminkprylar (ni hör hur mycket jag kan, det är inte jag som kommer besluta VAD, jag ska bara undersöka möjligheterna och stå för fiolerna)...

Någon som kan peka på en lämplig leverantör för tillverkning av plagg kanske? Eller egenbrandade hudvårdsprodukter? Typ...

Vet detta är flummigt, men jag hoppas någon förstår mig. :-)
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 03:50 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag har en nära vän som precis är i färd med att lansera sitt eget jeansmärke. Han började med att kontakta Exportrådet. Tror det kostar 100 000 kr att få deras hjälp, men hälften är subventionerat av staten. Du betalar alltså bara 50 000 kr och det är avdragsgillt.

Min vän var mycket nöjd med deras service. Ukraina var det landet som visade sig mest lämpligt för ändamålet. Exportrådet letade reda på ett tiotal fabriker som var intresserade av att ta in nya kunder som endast efterfrågade små kvantiteter till att början med. Därefter åkte han ner och träffade fabrikerna tillsammans med Exportrådet. I samråd med Exportrådet och en fabrik så valde de sedan leverantör av tyg och ett tvätteri. Exportrådet hjälpte även till att hitta en designer som kunde rita olika modeller.

Kontentan blev att han nu kommer att tillverka jeans av samma tyg som Diesel använder och fixa tvätten i samma tvätteri som Wrangler använder.

Till att början med så tyckte jag att 50 000 kr lät mycket. Med med tanke på hur många arbetstimmar och hur mycket hjälp han har fått, så blev det riktigt billigt. Hade han gjort allting själv så hade det förmodligen tagit honom över ett år att leta sig fram.

Värderar man tid lägre än pengar, eller om man har ett mycket begränsat startkapital, så skulle jag tro att alibaba.com är första stället att börja på.

Senast redigerad av Gustav den 2009-11-05 klockan 03:52
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 08:49 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Jag har varit i kontakt med Exportrådet, men jag tror iofs att det är fel väg att gå. Jag betalar gärna en aning mer per produkt för att slippa styra hela utvecklingen i detta skede, jag vill ju ha flera olika produktserier, men tack för tipset...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 10:55 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Kanske finns grossister inom åtminstone hudvård/skönhet som har upparbetade kanaler till tillverkare och där man kan branda på olika nivåer, etikett, förpackning, innehåll. Borde finnas motsvarande även inom kläder. Enklare men kanske dyrare än att göra exportrådets modell.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 12:41 #9
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Ja, exakt så tänkte jag Magnus, men jag har inte lyckats lokalisera någon direkt... Presentreklam finns det ju gott om, men det är ju inom fel områden tyvärr. Tips?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017