FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena
Jag har använt Google Analytics förut och tyckt att det fungerar bra. Det visar ju dock lite färre besökare osv än ex. AWstats och Webalizer som fanns på min förra delade server. Nu har jag flyttat till en dedikerad server där jag kör min Joomla site. Jag körde en del Cache-program till Joomla och det verkar som om Google Analytics då dök till ca 1/4 av besökarantalet. Kanske inte så konstigt? Har slagit av Cache nu och den verkar stiga nu... Jag har även Webalizer på servern och det visar väl ganska bra antar jag, dock så är det ju galet fult. Det skär i ögonen att titta på det ![]() Så har ni några tips på statistikprogram man bör köra? Kanske något vettigt till Joomla? Tips, tankar och idéer tas emot tacksamt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Beror på vad du ska använda statistiken till. Jag använder Google Analytics av den enkla anledningen att det fungerar bra och används av de flesta vilket gör det enklare att jämföra med andra också. Att använda något som visar högre statistik är lätt, sådana har jag också, men de fyller ju ingen direkt funktion förutom att ens epeen växer lite när man spanar siffrorna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag rekommenderar dig att köra på Google Analytics då det ses som seriöst. Webalizer är inte särskilt trovärdigt och visar som du själv har sett för höga siffror.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ta en titt på Woopra, ger dig mer information om enskilda besökare än Google Analytics, och fungerar i realtid, du kan se exakt hur besökarna promenerar omkring och identifiera flaskhalsar. Gratis upp till 30 000 sidvisningar/månad och två sajter. Men kör gärna båda två för att jämföra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kör GA men testar även Woopra nu. Det enda är ju att det kostar pengar. Annars är det ju jäkligt fräsigt
![]() Visst 30.000 sidvisningar är gratis men de äter man ju upp snabbt som attan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tillhör dem som tycker man ska köra flera statistikprogram. Webalizer och Google Analytics bygger till exempel på helt olika grundvärden, och ger därför (som redan nämnst) helt olika resultat. Webalizer ger dock resultat som Analytics missar och tvärtom.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men filtrerar webalizer bort ex. bots, spiders osv? De är ju relativt ointressanta om man är ute efter "äkta" besökare. (Sen kan de ju vara intressanta i andra avseenden)
Woopra verkar galet schysst i alla fall ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Håller helt med, Google Analytics missar alla som stängt av Javascript så endast att köra Analytics ger felaktiga siffror då det är många som stängt av javascript av säkerhetsskäl eller för att slippa massa onödigt skräp på sidor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kör Awstats, den gör sitt jobb, inklusive statistik om eventuella 404
![]() |
||