FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan,
Har stött på ett litet problem som jag fått tidigare men har glömt bort helt och håller hur jag löste det, men jag bifogar en bild på hur det ser ut. Som ni ser är det precis som jag kör margin-top eller något. så här ser CSS:en ut Kod:
.u_menu { background: url(u_menu.png) no-repeat; width: 1014px; height: 13px; margin: auto; padding: 0; } .content { background: url(content.png) repeat-y; width: 1014px; margin: auto; } .container { width: 980px; margin: auto; font-size: 12px; padding: 0; } .fot { background: url(fot.png) no-repeat; width: 1014px; height: 59px; margin: auto; } Tacksam för svar ![]() Ha det bra! //Philip Andersson |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
vet inte om det är det.. men varför inte testa med margin: 0 istället för auto?
kan ju vara nån bugg i chrome som gör att den har något värde > 0 på auto utöver det har jag inte en aning just nu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
körde även margin: auto på body. tack annars för ett snabbt svar! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kör "margin: 0 auto;" ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Har du en länk till sidan? Alternativt om du kan posta HTML-koden också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
skippa margin:auto; över huvudtaget, du bör inte använda det någonstans. Förutom till det som Syke sa, margin: 0 auto; men den diven du ger det värdet måste ha en bestämd bredd. Och funkar inte det har du antagligen en felaktiv doctype.
För att göra det enkelt sä lägg till ett nytt attribut i css-filen som du lägger ovanför body som ser ut såhär: *{margin:0;padding:0;} Det innebär att du sätter det som standard, så har du inget värde på en tagg så får den automatiskt margin:0; och padding:0; I ditt fall kan du säkert också lösa det med overflow:hidden; på "top" och "bottom" som inte ska ha något innehåll. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Vilken DOCTYPE kör du?
Om du kör strict så kan det bli problem om du inte skriver "px" efter resp värde, enligt min erfarenhet. Sen om det löser detta problem kan jag inte svara på, men det är en bra riktlinje oavsett. Fel: margin:0; Rätt: margin:0px; |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
0 är 0, spelar ingen roll om du skriver 0px eller enbart 0. Det är dock skillnad om du skriver "margin:5", det kommer inte parsas då för CSS:en känner inte igen vilken enhet det är och har ingen direkt fallback på detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Olika browsers behandlar ju detta lite olika dock. |
|||