Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Byte av registrar från yreg?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-17, 23:38 #1
HeavyHazes avatar
HeavyHaze HeavyHaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Medlem
HeavyHazes avatar

Standard Byte av registrar från yreg?

Hej
Jag försöker bli av med yreg för en kunds räkning. Jag pratade med supporten och frågade vem som äger domännamnet. Svaret blev luddigt. Tittar man i whois så äger yreg domänen. Jag pratade med så väl kundtjänsten som domänavdelningen och de gav mig olika svar. Vad jag förstod ägde yreg domännamnet men det var reglerat i avtal med kunden att inte yreg kan sälja det till någon annan.

Enligt domänavdelningen ska man säga upp avtalet genom att skicka ett rekommenderat brev till deras kundtjänst. Sedan kan man begära ut en auth-kod och yreg låser upp domänen för flytt.

När man med auth-koden har bytt registrar så ska yreg vara helt bortkopplad. På något sätt så flyttas ägandeskapet av domänen till den nya registrarn.

Jag läste tidigare artiklar här på WN om att man kan logga in och själv begära ut en auth-kod, men vad jag kan se så kan man nu för tiden inte logga in och göra detta. "Kontakta supporten" är det svaret jag kan läsa mig till.

Är det någon som har färsk erfarenhet av om detta fungerar.
HeavyHaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-18, 01:49 #2
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Vilken toppdomän gäller det? Ägarbyten görs inte genom att man får auth code, men med aut code får man i de flesta fall full kontroll över domännamnet...
Oläst 2009-10-18, 09:42 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
Använder de fortfarande sig av NICTrade som registrar?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 14:53 #4
HeavyHazes avatar
Medlem

Medlem
HeavyHazes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Vilken toppdomän gäller det? Ägarbyten görs inte genom att man får auth code, men med aut code får man i de flesta fall full kontroll över domännamnet...
Det är en .com-adress.

yreg påstår att när man byte registrar så går ägandet över till den nya registrarn. Låter konstigt, men allt var väldigt luddigt när jag pratade med olika personer på yreg. Skulle vara intressant att få raka besked om vad det är som gäller.
Oläst 2009-10-19, 14:57 #5
HeavyHazes avatar
Medlem

Medlem
HeavyHazes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Vet inte hur det är idag, men den domänen jag försöker få ordning (2002) på ligger hos NICTrade.
Oläst 2009-10-19, 15:54 #6
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyHaze Visa inlägg
Det är en .com-adress.

yreg påstår att när man byte registrar så går ägandet över till den nya registrarn. Låter konstigt, men allt var väldigt luddigt när jag pratade med olika personer på yreg. Skulle vara intressant att få raka besked om vad det är som gäller.
Innehavare/ägare av en domän är, eller skall vara densamma oavsett vilken Registrar som används.

Som Registrar skall man registrera en domän i innehavarens namn och inte i sitt eget.

Auth koden behöver man för att byta Registrar inte innehavare. Varje Registrar har sedan sitt eget sätt att säkerställa att ett byte av innehavare verkligen är vad innehavaren vill.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 15:57 #7
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av EvaF Visa inlägg
Innehavare/ägare av en domän är, eller skall vara densamma oavsett vilken Registrar som används.

Som Registrar skall man registrera en domän i innehavarens namn och inte i sitt eget.

Auth koden behöver man för att byta Registrar inte innehavare. Varje Registrar har sedan sitt eget sätt att säkerställa att ett byte av innehavare verkligen är vad innehavaren vill.
nu är det så att verkligheten ser annorlunda ut på internationell nivå.

när du väl fått en auth kod och använder denna hos en ny registrar så byts registrar och per automatik i de flestas system (internationella företag) så byts ägarinfo på domänen.

så gör allt du kan för att få auth koden så är allt annat sekundärt.

lycka till.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 18:21 #8
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
nu är det så att verkligheten ser annorlunda ut på internationell nivå.

när du väl fått en auth kod och använder denna hos en ny registrar så byts registrar och per automatik i de flestas system (internationella företag) så byts ägarinfo på domänen.

så gör allt du kan för att få auth koden så är allt annat sekundärt.

lycka till.
Fel.

Det byts aldrig ägare när du byter registrar. Det har jag aldrig drabbats av eller hört talas om trots att jag hanterat, hum, tusentals ägarbyten och transfers.

Med auth code får du möjligheten att byta registrar och precis som EvaF skrev så är det sedan med in registrar du ordnar eventuella ägarbyten. Inget ägarbyte sker i samband med att man skickar ut auth code eller byter registrar såvida inte detta avtalats med registraren.

Nu går man visserligen inte till bilverkstaden för att byta bilägare, men om den tjänsten funnits på bilverkstaden hade det varit märkligt om ägaren ändrades när man bytte bilverkstad utan att man bett om att den tjänsten skulle utföras... Något haltande jämförelse, men ändå, det är inte så det går till.
Oläst 2009-10-19, 19:05 #9
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

det är inte fel. gör man en "transfer" till en ny registrar med auth kod så byter de oftast ägaren också.

auth är egentligen endast till för att byta registrar.
men alla registrars jag använt mig av (och det är en hel del olika)
dom byter ägar/whois info till det som finns i det nya kontot ELLER visar en formulär där man fyller i ny info.

men ONTOPIC så gör allt du kan för att få auth kod (och kolla om domänen är låst med registrar lock o allt vad det kallas).
men om du får en auth kod så kan du byta registrar på domänen och i sin tur få kontroll över ägaruppgifterna.

DET var min poäng.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 07:18 #10
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Jag skulle tippa det (om de nu inte bytt namn på NICTrade då de har ju en förkärlek till detta med namnbyte) då det är en del av YREG i sig även om de påstår annat. De sitter i samma hus fast har en skild lokal för att kunna påstå att de är ett skiljt bolag, precis som med säljföretaget, Alfa Sales osv. osv.

I övrigt, skicka in uppsägning via rekommenderat brev, enda sättet du kommer garanterat få det uppsagt och domänen lös från dem. Man kan inte lita på vad de per telefon om man ringer och vill ha det uppsagt så ja, ett rek.brev ger dig iaf kvitto på att de mottagit uppsägningen.
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017