FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
I en affärsplan som jag skriver skulle vi försöka att bedöma marknaden för SEO i både Sverige och världen. I alla fall den industrialiserade delen av världen.
Dels gäller det alla de SEO-konsulter, hur många är de?! I detta fallet menas alla kategorier som producerar hemsidor. Så väl etablerade webb-byråer, obskyra konsulter och hemma snickare som bara kör svart till nära och kära... Det gemensamma är att de producerar webb och har kunskap eller ett visst intresse i detta med sökord och SEO. Min bedömning, min vilda gissning, är att dessa är ca 10 per 5.000 invånare. (Det är antalet personer som avses. Finns det tre SEO-tomtar på en webbyrå så blir det tre personer och inte ett företag.) *** Den andra frågan är, hur många företag finns det som är intresserade av hemsidor. Alltså, hur många vänder sig till webb-byråer, konsulter och ensamvargar? Min bedömning är att det är 300 företag per 5.000 invånare. *** Dessa siffror baserar jag på där jag bor. Men i ett område som till exempel Skärholmen, som jag har viss erfarenhet av, tror jag det är färre. Alltså, jag har dragit ner siffrorna just med tanke på områden som Skärholmen med flera. Den första siffran tror jag är 20 där jag bor, den andra är 500 företag per 5.000 invånare. Hur ställer sig forumet till detta?? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bra systematisk genomtänkt aproach. det är ungeför som jag brukar lägga upp en estimering av en marknad.
För att du ska få större tillförlitlighet i dina siffror så borde du häma statistik från dels SCB.se, dels från IT och Telecomföretagen skulle jag gissa. det är i alla fall bra källor att örja nysta i. En annan källa är parguiden.se, där du kan söka fram antalet företag inom en specifik branchkod, inom ett visst geografiskt område m.m. Du kan där även få lite indirekt info genom att du kan söka på omsättning. Webbyråer har ESNkod: ESN6201020, det går tyvärr inte att se djupare indelning än så. Finns även koden Internet, Intranet ESN6201010. Det finns 624 webyråer och 1968 beslutsfattare i gela Sverige, du kan dela in detta på mindre geografiska enheter. Om vi kikar på Internet och Intranetföretag så är de 259 till antalet och 844 beslutsfattare. Vad man dock bör tänka på är att många IT-konsultföretag inte är registrerade med rätt branchkod för att det ska gå så här enkelt att hitta en tillförlitlig statstik, vad jag vill ha sagt är att felet i underlaget är betydande, så fler källor är att föredra så man kan få en hyfsad bild av verkligheten. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-08 klockan 13:25 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
OK... Tack. Mitt eget IT-företag finns inte med i dessa 624 stycken. Jag bara frågar om siffrorna ovan kan vara rimliga. Siffror från diverse institut blir fel oavsett vilket. För utom att jag inte har råd att köpa olika uppgifter så är viktiga potentiella kunder exkluderade från den officiella statistiken.
Min tanke var mera... se i ert närområde. I din statsdel eller i din stad. Hur många webbsnubbar finns det? Samt hur många potentiella företag är intresserade av en hemsida och skulle vara intresserade av att köpa kompetens för detta. Svart eller vitt. I detta fallet är det inte så viktigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
På smakprovet ser du max 250 företag, dela in i mindre geografiskaa områden så ska ditt företag vara med....
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|