FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har en annan tråd men jag lyfter ut denna frågan.
Jag har en server i en serverhall. Servern har ubuntu server som OS och jag styr den via PUTTY, terminalen och IPMI. Hur kan jag övervaka servern så jag vet när servern börjar bli överbelastad? Jag vill alltså veta när jag behöver uppgradera, och helst Vad jag behöver uppgradera på servern. Gärna något front-end/webbaserat program man kan installera på servern. Mvh / Lars |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Munin fungerar bra tycker jag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag gillar Nagios men det är troligtvis lite overkill för din situation. Börja med Munin och övervaka enkla saker som diskanvändning, minnesanvändning och load.
En snabb googling gav den här how to-guiden: http://www.howtoforge.com/server_monitoring_monit_munin Du behöver inte installera monit, även om det är ett fantastiskt litet hjälpmedel när man vet vad man vill göra så läs på om du vill ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kör monit tycker jag med emailning, sen kan du skapa ett sms konto någonstans, tex. mosms och sms:a viktig information via shell eller php skript väldigt enkelt, load osv. Detta skript kör du tex varje 10 min i crontab. För att få lite bättre övervakning bör du installera ett shell eller php skript med sms på en extern annan server någonstans. Själv har jag en vps hos glesys som övervakar och skickar sms via mosms när någon tjänst inte kan nås. Jag kan lungt gå till affären och alla system skickar direkt sms till mobilen när något inte fungerar, och då brukar jag oftast gå hem igen
![]() Senast redigerad av Danielos den 2009-09-15 klockan 22:22 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
emtpy, det där ser intressant ut! Använder du det själv, fungerar det bra?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ossec är väl ändå inte resursövervakare. Utan en korreleringsmotor för attacker mot ett system. Läser loggar och har även en del portsentry funktioner.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|