FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Köpte en dator från komplett maj 07, allt har fungerat fint, fint tills idag, nätet dog.
Har Bredband från Bredbandsbolaget och det är inte fel på själva Bredbandet då jag kan ansluta till det trådlösa modemet med min mobiltelefon. Hmm, kommer som sagt inte ut på nätet, så ringer in till supporten. Man menar på att det handlar om oseriösa återförsäljare om jag fattade det rätt. Vi är två stycken som har samma MAC-adress (Dessa ska väl vara unika?). Jag och Leif delar på samma MAC-adress. Nu fixade han på supporten att jag kunde komma ut på nätet igen och nu kan inte Leif surfa. Det som stör mig är att även Leif kan ringa in till supporten och bli aktiverad och samtidigt kopplas jag ner istället. Jag har förövrigt haft denna MAC-adress före Leif, vilket han på supporten bekräftade. Men dom kan inte göra något.. Visst, ett nytt nätverkskort kostar inte speciellt mycket, men borde inte jag ha rätt? Vart ska jag vända mig? Bredbandsbolaget? Komplett? MSI? (Nätverkskortet är intergrerat på modekortet). Har bråkat med det här hela natten, hoppas det inte vart för luddigt ;-) Får väl bli ett nytt nätverkskort antar jag, bah. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
bortkopplad igen, suck... (är på telen nu)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Låter märkligt, ni bör verkligen inte ha samma MAC-adress, dessa är alltid unika ja (ska vara iaf). Hur delar ni samma MAC-adress? Har ni likadana datorer?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är ju inte rocket science direkt att ange en egen MAC-adress antingen på routern lr sin dator, men det känns ju rätt osannolikt att Leif skulle gjort detta. Åtminstone om det är någon helt okänd person för dig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Eftersom det är lättare att vinna på lotto än att få en dublett-MAC-adress så låter det för mig som att Leif är den som har gjort något fel. BBB borde därför ha stängt av den andra kunden då det borde vara uppenbart det är just Leif som skapat problemet och inte du. Visst, om du köper ett nytt nätverkskort så löser det problemet men det är ju inte du som har orsakat det. Princip kontra enklast lösning blir det mao.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Windows: http://www.nthelp.com/NT6/change_mac_w2k.htm Linux/OSX/whatever: http://linuxhelp.blogspot.com/2005/0...s-of-your.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag vill ge en stor eloge till Bredbandsbolaget och dom värnar verkligen om sina kunder.
Det hela är löst och jag har blivit kompenserad, många tummar för BBB! :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Risken kommer ju alltid öka nu med tiden att lyckas få samma MAC, även om den är mycket liten att ni hamnar på samma L2 nät.
Det finns ju bara ett antal möjliga antal, tänk hur mycket nya saker som tillverkas och gamla saker som slängs. Man får inte glömma att nästan alla enheter har ett NIC, wlan, mobiler, spelkonsoler och nästan alla moderna prylar. Även switchar, modem, routrar. Undra hur många nya datorer/servrar som bara tillverkas varje år. Men risken är betydligt större att någon har ändrat sin MAC, finns olika anledningar varför. Allt för att få ny IP, dölja sin identitet eller helt enkelt vill komma åt nätverk som skyddas av MAC låsning. Inte precis svårt att ändra den så. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|