FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Mitt namn är Lars och jag arbetar heltid som brandman. Men jag driver också en hemsida som endast är tillgänglig för räddningstjänst-personal. Den hemsidan har en del videofilmer från insatser, övningar mm som kan hjälpa andra inom räddningstjänsten. Visst, jag har faktiskt titeln administrator och webmaster men det betyder inte att jag kan något!:-) Så jag behöver lite hjälp på vägen av er. Hemsidan ligger idag på en server jag inhandlat på mullet.se. 2 st Xeon 5420 quadcore 2,5 ghz 8gb ram 2 x velocity-raptor 150gb RAID 1 3ware 9650se Ubuntu Server Hemsidan är byggt på en databas i mysql, php. Mina frågor till er är: Hur vet jag när servern börjar krokna av filmerna? Hur vet jag Vad på serven som börjar krokna? Vad är det bästa filformatet att streama i, givetvis då bäst bild till minst belastning? En riktig streaming server alá youtube, hur är de uppbyggda? Jag är riktigt tacksam för svar! Mvh / Lars |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Phpmovie tror jag de heter, färdig "youtube" portal.
Använder flv "flash". Då du administrerar servern kan du fixa så den kodar om filmerna direkt bär du kaddar upp dem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns mjukvara man kan installera för att hålla koll på servern i ett grafiskt interface (servar t. ex. som en html-sida du sedan kan se i webbläsaren). Är dock inte serveradministratör så jag kan inte något sådant program i huvudet...
Youtube är uppbyggda på det här sättet: http://highscalability.com/youtube-architecture Precis som det står levereras varje film med hjälp av ett kluster av servrar, vilket gör att det går snabbare. Men det är ju inte nödvändigt, din server hade nog klarat utmärkt att serva filmer för anställda... Hursomhelst skulle jag kraftigt råda dig till att ta hjälp av en tredjepartsleverantör. Kolla på t. ex. brightcove.com .. då kommer de att hosta din film men du kommer ändå att kunna integrera den väldigt väl med din sida. Jag lärde mig först om Brightcove när jag läste följande artikel: http://www.viget.com/inspire/designi...or-brightcove/ Den kan vara till hjälp... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kan även hosta filmerna på amazon S3..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
De var denna jag menade.
http://www.phpmotion.com/ Req Servers - Linux/Unix server - PHP 4.3 and above (including support of CLI) - MySQL database server - LAME MP3 Encoder "för omkodning" - Libogg + Libvorbis "för omkodning" - Mencoder and also Mplayer "för omkodning" - FFMpeg-PHP "för omkodning" - GD Library 2 or higher - CGI-BIN - Be able to run background processes "för omkodning" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
PHPmotion är en bra gratis videoscript och att installera de där nödvändiga filerna är svårt för den som inte jobbat med linux server och jag vet att du har egen server men det finns webbhotell som erbjuder färdiga ffmpeg server:
https://www.infrenion.com/ffmpeg_uk.html Eller så finns det de som installerar dessa moduler på din server för ca 50-70 $. Jag har själv använt både Clipshare och PHPmotion och tycker att Clipshare är mer avancerat men ganska dyr att köpa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är inte streaming lite overkill? Det borde bli tillräckligt bra bara av att lägga upp filmerna som rena mpeg eller avi-filer.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Fast är ju inte så svårt att konvertera filmerna till antingen till flv eller mp4 och kasta med en flashspelare. Då kan man se filmen direkt i webbläsarn och innan den tankat hela. Och eftersom du har konverterat filerna innan så tar det ingen servercpukraft utan bara massa bandbredd.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej och tack för alla svar, inte för att jag förstår alltihop men jag jobbar på det!
Idag så gör jag ju så enkelt som någon här föreslagit, Jag har konverterat filmerna till .wmv format med en bitström på ca 800kbps vilket ger en bra kvalitet. Dessa har jag bara lagt upp som vanligt på servern och lagt en länk till. Men som jag förstår så får servern jobba ganska hårt om flera ska se filmen samtidigt eller har jag fel? Jag har en kille som kan hjälpa mig med att installera nödvändiga program på servern så det borde lösa sig om det är något som ska konfigureras. Att använda en tredje parts-lösning som innebär att någon annan står för bandbredden men filmen spelas på min sida är en jättebra lösning, dock med den förutsättningen att de inte får ta del av materialet alá youtube och att ingen annan heller kan se det utan att vara inloggad på min sida. Problemet med en sådan tjänst är att den givetvis kostar pengar löpande, och vi kan inte ha några fler löpande kostnader nu. Dock i framtiden om vi får in lite pengar så är detta en väldigt bra lösning. Så innan jag kan vända mig till en tredje part, hur utnyttjar jag min egen server på bästa sätt, eller gratis alternativ givetvis. Samt hur kan jag övervaka min server samt uppkoppling så jag vet när och vad som är flaskhalsen i systemet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Tycker att de jag kladda lite högre upp phpmotion är bra alternativ.
Flash = brett stöd, tar välla en del cpu kraft när den skall koda om filmen men inget man bör notera direkt när man "streamar". Med den maskinen du använder kommer du kunna köra mot en hel del användare alla fall. Skulle kanske vara att disken blir flaskhals tillslut när många vill ha olika filer, om de inte ligger i minnet, men troligen inget du behöver oroa dig över. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|